Zastupujeme tretinu najbohatších ľudí na Slovensku a v Čechách. Pritom sme pred 20 rokmi začínali na nule

10. 02. 2021

Zdroj: startitup.sk

  • Ekonomické krízy nemusia automaticky znamenať stagnovanie biznisu a úpadok firiem
  • Pandémia koronavírusu donútila podnikateľov a iné subjekty digitalizovať svoj biznis a adaptovať sa na nové podmienky
  • Na Slovensku a v Česku máme advokátsku kanceláriu, ktorá rieši spory v Silicon Valley alebo v britskej Snemovni lordov

Krízy predstavujú pre biznis alebo startupy výrazné problémy. V tom čase majitelia kalkulujú ako zachovať pracovné miesta, ale aj ako vyplatiť mzdy svojim zamestnancom či nedostať firmu do krízy.  Spolumajiteľ advokátskej kancelárie HAVEL & PARTNERS Jaroslav Havel sa so svojimi spoločníkmi krízy v roku 2000 nezľakli, ale od nuly vybudovali kanceláriu, ktorá momentálne rieši právne spory v Silicon Valley a patrí medzi najúspešnejšie advokátske kancelárie v strednej a východnej Európe. Pritom začínali v malej miestnosti bez stolov, no zato s veľkými ambíciami. V rozhovore sme sa pána Havla pýtali na začiatky ich advokátskej kancelárie, ako sa pripravovali na pandémiu koronavírusu, čo odporúčajú firmám do budúcnosti, ale aj aké iné aktivity robia v rámci ich kancelárie.

Pred takmer 20 rokmi ste založili advokátsku kanceláriu, spoločne so štyrmi kolegami. Sám ste povedali, že ste začínali ako ambiciózny startup. Ako na tento čas spomínate?

Áno, za pár mesiacov to bude už 20 rokov, kedy sme spoločne so štyrmi ďalšími kolegami založili advokátsku kanceláriu. Mali sme v priemere 27 rokov a skúsenosti z medzinárodných advokátskych kancelárií, ale rozhodli sme sa, že vybudujeme vlastnú firmu, ktorá bude ponúkať špičkové a komplexné právne služby s medzinárodným presahom.

Začínali sme snáď v najhoršej možnej dobe, v čase, keď „praskla internetová bublina“ a nastala recesia. Žiadna kancelária patriaca do prvej dvadsiatky na trhu nezačínala po roku 2000 od nuly ako my, s výnimkou spin-off firiem väčšinou medzinárodných kancelárií. Vtedy sme boli veľmi ambiciózny startup. Pracovali sme 7 dní v týždni, 3 – 4 tisíc hodín ročne, sedeli sme v malej kancelárii s notebookmi položenými na krabiciach od spisov a počítačov.

Za 20 rokov fungovania sme sa stali najrýchlejšie rastúcou právnickou firmou v Európe s viac ako 2,5-tisíc klientmi. Po celú dobu nepretržite rastieme a každoročne zbierame prestížne ocenenia za odbornosť a kvalitu služieb, výnimočnú značku i za najžiadanejšieho zamestnávateľa v odbore. Dynamiku rastu startupu sa snažíme udržať aj teraz, keď nás je 240 právnikov a daňových poradcov a celkom 500 zamestnancov v celej skupine a náš obrat prekročil miliardu českých korún (40 mil. eur).

Váš dynamický rast pokračuje od založenia kancelárie. Aké je tajomstvo vášho úspechu?

Tajomstvo nášho úspechu je, že prijímame rýchle rozhodnutia a vieme sa okamžite prispôsobiť potrebám klientov. Dynamiku rastu startupu sa snažíme udržať i naďalej, a to tým, že sme s mladými začínajúcimi podnikateľmi a manažérmi v neustálom kontakte a zároveň aj tím našej kancelárie je stále veľmi mladý.

Už od roku 2008 sme do množstva venture kapitálových fondov či priamo startupov sami investovali. Veríme, že vďaka vlastným podnikateľským a manažérskym skúsenostiam v prostredí svetovej právnickej elity im naozaj vieme poradiť a výrazne ich podporiť v ich raste a rozvoji, po právnej aj daňovej stránke.

Za posledných 5 rokov ste sa 4x stali absolútnym víťazom súťaže Právnická firma roku v Česku a raz na Slovensku. Jednoduchá otázka – Ako to, že ste najlepší? Musí za tým byť stratégia, či dôslednosť?

Určite oboje. Ale hlavným pilierom nášho úspechu je dlhodobé budovanie vzťahu s našimi klientmi, ktorý je založený na strategickom partnerstve. Klienti na našej spolupráci oceňujú predovšetkým proaktívny prístup, profesionalitu, stálu dostupnosť a časovú flexibilitu.

Za naším úspechom stojí i fakt, že sme schopní si dlhodobo udržať elitnú skupinu právnikov, ktorí poskytujú poradenstvo aj tej najnáročnejšej klientele a ktorí majú mimoriadny obchodný rozhľad, ale i manažérsky presah. Okrem odborného zázemia a renomé kancelárie je pre klientov dôležitá aj naša dlhodobá personálna a finančná stabilita.

Voči klientom sa snažíme uplatňovať maximálne proaktívny prístup, teda nielen čakať, až klient príde, ale sledovať klienta aj jeho podnikanie a intenzívne s ním pracovať a pomôcť mu získať náskok pred ostatnými. Vlastne ho z právneho a daňového pohľadu vedieme jeho biznisom a pomáhame mu s jeho ďalším rozvojom.

Ak ste však natoľko úspešní, pravdepodobne sa aj výrazne líšite od konkurencie. V čom sú vaše najväčšie konkurenčné výhody? Ako konkrétne pomáhate klientom s ich rozvojom?

Napríklad z transakčného pohľadu môžeme pomôcť aktívnym klientom nájsť akvizičné ciele alebo potenciálnych kupujúcich pre ich firmy, mladým podnikateľom a startupom zas nájsť potenciálnych investorov. Prostredníctvom našich kontaktov sa klienti môžu dostať k novým príležitostiam, biznisu i ľuďom.

Taktiež im pomáhame s financovaním projektov v bankách, private equity či venture kapitálovými zdrojmi. Ak má klient zásadný problém vo firme, rieši nejaký spor, snažíme sa mu pomôcť vyriešiť situáciu zmierlivo a opäť využiť našu unikátnu znalosť jednotlivých firiem na Slovensku a v Českej republike. Vieme ich prepojiť na kľúčových ľudí v nich, alebo priamo ich majiteľov.

Naša zásadná a na trhu úplne unikátna pridaná hodnota je sofistikovaná a koncentrovaná „business intelligence“ v kombinácii s osobnými kontaktmi na špičky slovenskej a českej ekonomiky.

Spolupracujete aj s mimoriadne dôležitými klientmi a firmami. Aké spoločnosti medzi nich patria? Pristupuje sa k takýmto klientom bežne inak, než k jednotlivcom, ktorí riešia bežné problémy?

Vďaka nášmu proaktívnemu a nadštandardnému prístupu máme jednu z najstabilnejších klientskych základní na československom trhu. Pracujeme pre viac ako 2 500 korporátnych klientov, medzi ktorých patrí i 150 z 500 najväčších svetových spoločností podľa publikácie Fortune 500, a takmer 50 spoločností zaradených do rebríčka najväčších českých firiem Czech Top 100 a 25 spoločností z Trend Top 200.

Medzi stálu klientelu taktiež patria významní slovenskí a českí podnikatelia, vrátane približne tretiny najbohatších Slovákov a Čechov, ktorým sa venuje špecializovaný právno-daňový tím, ktorý sme mali ako prví na trhu a budujeme ho už 13 rokov.

Čo sa týka menších podnikateľov, stáva sa nám, že vďaka našej marketingovej komunikácii sa na nás obracajú i menší podnikatelia s jednoduchším zadaním. V tomto prípade si ich vypočujeme, zisťujeme na základe rozhovoru, či nie sme pre nich príliš sofistikovaní, drahí alebo veľkí v nadväznosti na typ problému, ktorý potrebujú riešiť.

Keď za nami príde klient so zaujímavým podnikaním alebo majetkom, ale nemôže si nás dovoliť, tak ho radi odporučíme niektorej spolupracujúcej advokátskej kancelárii.

Keď sme pri tom, čo je u vás „bežný“ problém? Aký typ právneho poradenstva poskytujete?

Medzi najsilnejšie oblasti kancelárie patrí najmä poradenstvo pri nákupoch, predajoch či fúziách spoločností. Firma disponuje najväčším právnym tímom v strednej a východnej Európe so špecializáciou na oblasť M&A s takmer 80 elitnými právnikmi vrátane 16 partnerov kancelárie. Za poslednú dekádu pomohla úspešne dokončiť viac ako 700 transakcií v celkovej hodnote presahujúcej 27 miliárd eur.

Kancelária taktiež disponuje najkomplexnejším poradenstvom pre všetky právne oblasti aj kľúčové podnikateľské odvetvia, čo dlhodobo potvrdzujú aj najlepšie celkové výsledky v českej a slovenskej súťaži Právnická firma roka.

HAVEL & PARTNERS pôsobí v Českej republike, na Slovensku, ale má i medzinárodný presah – na aké trhy sa zameriavate?

Naši právnici poskytujú komplexné služby najvyššej úrovni vo všetkých oblastiach právnej špecializácie a pre klientov podnikajúcich vo všetkých podnikateľských odboroch v Českej republike a na Slovensku. Vďaka prepracovanej štruktúre spolupráce sme schopní zabezpečiť komfort jednotnej československej advokátskej kancelárie pre obe krajiny.

Ďalej okrem desiatok krajín Európy poskytujeme komplexné právne poradenstvo aj na všetkých ostatných kontinentoch, s výnimkou Antarktídy. Asistovali sme klientom pri investíciách v hodnote desiatok miliárd korún.

Riešili sme napríklad veľký obchodný spor v britskej Snemovni lordov, opakovane rôzne technologické investície v americkom Silicon Valley, dlhodobo dedičské konanie v Austrálii, investície do strieborných baní na Filipínach a taktiež viacero veľkých investícií v niekoľkých krajinách severnej Afriky, strednej Ázie či Latinskej Ameriky. Našim klientom sme pomohli už v 107 krajinách po celom svete.

Ako ovplyvnila pandémia koronavírusu fungovanie vašej advokátskej kancelárie?

Aj napriek tomu, že rok 2020 zásadne ovplyvnila svetová pandémia a globálna ekonomická kríza, naša kancelária ho uzavrela ako najúspešnejší v histórii. Minulý rok sa nám skutočne darilo či už z hľadiska hospodárskych výsledkov, tak i nových personálnych posíl a získaných ocenení.

Získali sme najprestížnejšie globálne ocenenie Chambers Europe Awards pre najlepšiu advokátsku kanceláriu na českom trhu a stali sme sa aj absolútnym víťazom súťaže Právnická firma roka v ČR a na Slovensku, čím potvrdila svoju pozíciu najúspešnejšej kancelárie. Nárast tržieb našej kancelárie znova rástol. Keď vezmeme do úvahy udalosti minulého roka, ktorý bol pre celý svet mimoriadne náročný, vážime si takýto úspech o to viac.

Keby sme ale neobstáli v tejto ťažkej dobe, neboli by minuloročné výsledky historicky najlepšie. Takýto úspech pritom súvisí s dlhodobým a strategickým rozvojom našej kancelárie, ojedinelým spôsobom jej riadenia, neustálym zlepšovaním a rozširovaním našich služieb a budovaním dlhodobých strategických vzťahov s našimi klientmi. Ide o kontinuálny proces, kedy obratom, personálne aj kvalitou a rozsahom našich služieb rastieme každoročne od nášho vzniku v roku 2001.

Viete uviesť konkrétne kroky, ktoré sa ukázali ako zásadné pri prekonávaní prebiehajúcej krízy?

Ako najzásadnejšie sa podľa nás v kontexte krízy ukázalo, že je potrebné byť vždy pripravený. Krízu s dopadom na ekonomiku sme dlhodobo očakávali a pripravovali sme sa na ňu s predstihom. Najmä z hľadiska našich služieb, dôsledného finančného riadenia a samozrejme aj vytvorením dostatočnej finančnej rezervy.

Zásadne sme zvýšili podiel služieb pre klientov z anticyklických odborov, celkovú efektivitu aj výkon na právnika. Keď potom kríza udrela, hoci v inej podobe, než sme čakali, mali sme na čo nadviazať, a mohli sa vďaka tomu okamžite sústrediť na našich klientov.

Museli ste s ohľadom na vývoj okolo pandémie nejako upravovať ponuku svojich služieb?

V súčasnej situácii sú rýchlosť a adaptabilita na nové podmienky nevyhnutné. Pre nás ako najväčšiu právnickú firmu v strednej Európe bolo úplne zásadné, že sme boli plne vybavení na riešenie krízových situácií a mohli sme rýchlo reagovať na zmeny na trhu a v spoločnosti.

Vďaka našej veľkosti a flexibilite sme boli schopní okamžite pokryť zmeny v dopyte a zvýšený záujem klientov o určité oblasti súvisiace s krízovou situáciou, ako je napríklad oblasť štátnej pomoci a dotovaného financovania, na ktoré sme alokovali unikátny tím právnikov, ekonomických poradcov aj administratívnej podpory pozostávajúci až zo 100 ľudí.

V reakcii na ekonomické dopady koronavírusovej krízy sme tiež po vzore špičkových globálnych kancelárií prepojili skúsený tím z oblasti financovania a bankovníctva s tímom špecializujúcim sa na oblasť reštrukturalizácií a insolvencií. Vznikol tak najväčší odborný tím právnikov v tejto oblasti, ktorý je pripravený klientom v ťažkej finančnej situácii ponúknuť najkomplexnejšie právne poradenstvo na československom trhu.

Patríte medzi trhových lídrov v oblasti právnych služieb v regióne CEE. Dobrým zvykom lídrov je pomáhať ostatným – vy ste napríklad počas pandémie poskytovali bezplatné poradenstvo začínajúcim firmám alebo startupom. Prečo ste sa vybrali práve týmto smerom?

Keď kríza začala, uvedomovali sme si zásadný zdravotný, sociálny, právny i ekonomický dopad na celú spoločnosť. Preto našou najvyššou prioritou bolo zdravie našich klientov a kolegov, ako aj zabezpečenie kontinuálneho poskytovania čo najlepších právnych a súvisiacich daňových služieb pre našich klientov.

Boli sme si vedomí toho, že podnikanie našich klientov sa nemôže zastaviť, a že naša krajina a ekonomiky potrebujú fungovať naďalej, a preto sme poskytli mimoriadnu jednotnú zľavu pre klientov a obchodných partnerov zasiahnutých COVID-19.

Okrem toho sme rozšírili PRO BONO program, zdvojnásobili rozsah bezplatných právnych služieb a finančnú podporu. Navýšili sme objem PRO BONO služieb z 3 % nášho celkového ročného objemu služieb na 6 %, t. j. 18 000 hodín ročne, respektíve 1 500 hodín mesačne. Zároveň sme navýšili na dvojnásobok taktiež našu finančnú pomoc – odvod z plánovaného zisku kancelárie.

Aké kroky sú podľa vás najdôležitejšie počas týchto globálnych kríz, aby sa firmy udržali na popredných priečkach a napredovali?

My sme krízu so zásadným dopadom na ekonomiku očakávali už dlhšie a cca pred 24 mesiacmi sme sa na ňu začali pripravovať, najmä z hľadiska našich služieb, dôsledného finančného riadenia a vytvorením dostatočnej finančnej rezervy.

Zvýšili sme podiel služieb pre klientov z anticyklických odborov, celkovú efektivitu aj výkon na právnika. Máme skúsený manažérsky tím, vrátane finančného riaditeľa, ktorý sa ku kancelárii pripojil v roku 2009 v rámci prebiehajúcej reštrukturalizácie obchodného modelu a finančného riadenia uprostred poslednej finančnej krízy. Máme pravidelný mesačný reporting, štvrťročné uzávierky fakturácie, systém výkonnosti tímov.

Máte pre firmy nejaké odporúčanie, čo by ste im poradili aby urobili, keď sa mimoriadna situácia skončí?

Odporúčam vnímať túto krízu ako príležitosť hľadať podnety pre svoje ďalšie fungovanie. Spoločnosti by mali inovovať svoje obchodné modely predovšetkým z hľadiska risk manažmentu a prevencie voči podobným situáciám, vytvárať väčšie finančné rezervy, diverzifikovať služby, začať viac využívať nové technológie a digitalizáciu pri riadení svojich firiem, vrátane marketingu a komunikácie. Rozhodne by nemali čakať, kým sa kríza skončí. Konať musia okamžite.

V súčasnej situácii je rýchlosť a adaptabilita na nové podmienky nevyhnutná. Zo skúsenosti našich klientov i z našej vlastnej vieme, že pandémia pomohla prijať rozhodnutia a rozbehnúť nové projekty vyslovene z hodiny na hodinu. Za normálnych okolností takéto rozhodnutia trvajú mesiace a niekedy i roky. Pandémia všetko zrýchlila. Aby prežili, musia naskočiť na rýchlo rozbehnutý vlak.

Okrem chodu advokátskej kancelárie vediete vzdelávaciu akadémiu, vlastný magazín H&P či vydávate odbornú manažérsku literatúru. Čo vás motivovalo k týmto, na advokátsku kanceláriu nezvyčajným, činnostiam?

K založeniu akadémie nás motivoval záujem klientov o vzdelávanie a fakt, že máme na to všetky dôležité predpoklady, teda špičkový tím odborníkov a moderné výukové zázemie v nových priestoroch Florentina v Prahe, či Zuckermandeli v Bratislave. Cieľom AKADÉMIE HAVEL & PARTNERS je ponúkať vysoko špecializované vzdelávacie akcie v aktuálnych oblastiach práva a manažmentu na najvyššej úrovni a poskytnúť tak našim klientom ďalšiu pridanú hodnotu.

Pre koho je akadémia určená a aké máte plány do budúcna so vzdelávaním iných advokátov? V ktorých oblastiach práva im dávate potrebné vedomosti?

Akadémiu okrem našich klientov, môžu samozrejme využívať i právnici kancelárie. Naši klienti sú nároční a je veľmi dôležité pre našich právnikov získať unikátnu špecializáciu, ako aj know-how. Kariérny a odborný rast nie je pre nás prázdnym pojmom. Aby mohli kolegovia profesionálne rásť a vypracovať sa z juniorskej pozície na tú partnerskú, naša spoločnosť investuje do ich právneho, manažérskeho ako aj obchodného know-how.

Minulý rok ste začali vydávať aj HAVEL & PARTNERS magazín.

Áno, neustále sa snažíme zlepšovať komunikáciu a vzájomné prepojenie medzi našou kanceláriou a našimi klientmi. Využívame na to stále nové komunikačné nástroje, moderné formáty i digitálne prostredie. Jedným z nich je i náš nový H&P magazín, ktorý vychádza dvakrát ročne a pokrýva aktuálne celospoločenské témy súvisiace s našimi právnymi a daňovými službami.

Okrem toho sponzorujeme vydávanie tých najlepších svetových publikácii v oblasti manažmentu, ktoré sú pre našich klientov, ale aj kolegov dostupné zadarmo. Naším cieľom je nielen poskytovať špičkové právne služby, ale zároveň inšpirovať našich klientov a zamestnancov, rovnako ako oni inšpirujú nás.

Doteraz sme podporili vydanie 13 manažérskych publikácií a táto zbierka každým rokom rastie. Pomohli sme vydať americké bestsellery Jima Collinsa Ako z dobrej firmy urobiť skvelú, Ako vybudovať úspešnú firmu či zaujímavú nemeckú knihu Reinera Zitelmanna Prečo sú úspešní ľudia úspešní?

Každý segment neustále inovuje a verím, že právo nie je výnimkou. Kde budete vy, ale aj celá oblasť o 5 či 10 rokov? Dá sa vôbec predpovedať, aké zmeny čakajú advokátske kancelárie?

V posledných desaťročiach sledujeme predovšetkým postupný pokrok v oblasti využívania technológií aj na trhu právnych služieb. Pandémia Covid-19 posunula trendy v efektívnom využívaní technológií, ako umelej inteligencie či strojového učenia rýchlo dopredu, nakoľko zefektívňujú procesy a mnohé úlohy, ktoré boli v minulosti neuveriteľne časovo náročné.

Jednoducho povedané, každá právnická firma, ktorá chce vyniknúť na trhu právnych služieb sa bude musieť prispôsobiť dobe a využívať špičkové moderné technológie, čo prinesie klientom inovatívne riešenia a predovšetkým úsporu nákladov. My na tejto vlne už sme a v súčasnosti využívame robustné informačné technológie pre čo najvyšší komfort našich klientov i zamestnancov.

Právne špecializácie

SÚVISIACE MÉDIÁ

ZOSTAŇTE AKTUÁLNY

Odber
Vyplňte svoj e-mail a my vám budeme pravidelne posielať aktuálne informácie zo sveta práva a podnikania.

KONTAKTUJTE NÁS

Copyright © 2024 HAVEL & PARTNERS s.r.o., advokátní kancelář
cross