Úplný zákaz predaja prostredníctvom internetu predstavuje závažné obmedzenie súťaže, ktoré nemôže ťažiť z výhod vyplývajúcich z blokovej výnimky (VBER). Obmedzovanie on-line predajov je preto pod drobnohľadom Komisie a vnútroštátnych súťažných úradov.
Podnikatelia však musia pristupovať opatrne aj len k obmedzovaniu on-line predaja. Tak napríklad v rámci selektívneho distribučného systému môžu síce dodávatelia stanoviť podmienky, za ktorých sa nimi vyrobený tovar môže ďalej predávať prostredníctvom internetu, ak sa tak deje za účelom ochrany ich značky. Komisia však dodáva, že podmienky on-line predaja distribútorov musia byť celkovo rovnocenné podmienkam predaja v kamenných obchodoch. Tento princíp označujeme ako „zásadu ekvivalencie”.
Ak nie sú požiadavky kladené na selektívnych distribútorov v súvislosti s on-line predajom rovnocenné tým, ktoré sa uplatňujú v off-line predajných kanáloch, distribútorom to bráni vo využívaní internetu na oslovenie veľkého počtu zákazníkov. Použitie takýchto kritérií predstavuje podľa VBER zakázané obmedzenie aktívnych alebo pasívnych predajov.
Článok 4 písm. c) VBER zakazuje obmedzenia aktívnych alebo pasívnych predajov koncovým zákazníkom zo strany selektívnych distribútorov. Tým musí byť vždy umožnený (aktívny alebo pasívny) maloobchodný predaj. Najmä vo vzťahu k internetovému predaju potom Komisia považuje za závažné obmedzenia akékoľvek opatrenia, ktoré selektívnych distribútorov odrádzajú od on-line predaja prostredníctvom stanovenia nerovnocenných výberových kritérií (v porovnaní s podmienkami predaja v kamenných obchodoch). Zahrnutie takéhoto ustanovenia vylučuje použiteľnosť VBER na celú distribučnú dohodu.
Usmernenia o vertikálnych obmedzeniach výslovne stanovujú, že zo zásady ekvivalencie nevyplýva požiadavka na to, aby výberové kritériá pre on-line predaj a off-line predaj boli rovnaké. Namiesto toho musia sledovať rovnaký cieľ a viesť k porovnateľnému výsledku. Rozdielnosť kritérií naviac musí odrážať odlišnú povahu obidvoch distribučných kanálov.
Zdá sa, že Komisia sa po novom bude zameriavať len na skutočné obmedzenia internetového predaja. Zásada ekvivalencie je totiž z návrhu Usmernení k vertikálnym obmedzeniam úplne odstránená.
Väčší dôraz je naopak kladený na prevenciu obmedzovania účinného využívania internetu pre on-line predaj. Dodávatelia teda s ohľadom na rozdielnu povahu obidvoch distribučných kanálov môžu v rámci systému selektívnej distribúcie stanoviť pre autorizovaných distribútorov odlišné kritériá pre on-line a pre off-line predaj. Nesmú nimi však priamo alebo nepriamo brániť v účinnom využívaní internetu.
Ako praktický príklad návrh Usmernení k vertikálnym obmedzeniam uvádza túto situáciu:
Dodávateľ bude môcť stanoviť osobitné požiadavky pre predaj prostredníctvom internetu, aby zachoval štandard kvality služieb. Môže teda napr. požadovať, aby maloobchodný predajca prevádzkoval on-line poradenské centrum (help desk), hradil zákazníkom náklady spojené s reklamáciu výrobkov alebo aby používal zabezpečené platobné systémy. Podobné dojednania by už nemali patriť na čiernu listinu zakázaných závažných obmedzení.
V režime novej blokovej výnimky by malo byť upustené od zásady ekvivalencie, ktorá by mala byť nahradená testom „účinného užívania internetu pre on-line predaj“.
Zrušenie zásady ekvivalencie vítame. Za krok správnym smerom považujeme aj to, že posudzovanie jednotlivých obmedzení bude viac previazané na skutočné obmedzovanie on-line predaja. Napriek tomu, že zásadu ekvivalencie nepovažujeme za zlú, nová právna úprava zavádzajúca test „účinného užívania internetu” so sebou prinesie vyššiu mieru právnej istoty.
V praxi je totiž, s ohľadom na značnú odlišnosť oboch svetov, často zložité správne posúdiť (ne)rovnocennosť výberových kritérií. Je, napríklad, povinnosť zriadiť on-line podporu sedem dní v týždni uložená e-shopom porovnateľná s požiadavkou zriadiť zákaznícky servis v kamennej predajni? Ťažko povedať. Rovnako je ťažké porovnávať on-line a off-line kritériá v situácii, keď vo svete kamenných predajní neexistuje žiadna príslušná alternatíva. Môže ísť, napríklad, o povinnosť využívať k propagácii internetové prehliadače alebo software pre automatickú analýzu internetového predaja. Podobné výkladové ťažkosti by sa teda mali odstrániť. Podnikateľom to umožní flexibilnejšie nastaviť hybridnú distribučnú stratégiu, ktorá bude lepšie využívať on-line a off-line predajné kanály.
Newsletter DLC Countdown pre vás zabezpečuje advokátska kancelária HAVEL & PARTNERS.
Pokiaľ budete potrebovať akékoľvek doplňujúce informácie alebo našu asistenciu s nastavením distribučného systému, s dôverou sa obráťte na partnera Roberta Nerudu (robert.neruda@havelpartners.sk) alebo na partnera Štěpána Štarhu (stepan.starha@havelpartners.sk). Budeme vám radi k dispozícii.
Chcete sa dozvedieť viac? Zostaňte s nami…
Až do 1. júna 2022 vám radi budeme poskytovať pravidelný informačný servis obsahujúci všetky podstatné informácie týkajúce sa zmeny pravidiel pre uzatváranie vertikálnych dohôd. To všetko preto, aby ste sa spoločne s nami mohli dobre pripraviť na budúcnosť. Budeme tiež radi, ak navštívite internetové stránky platformy DLC (www.distributionlawcenter.com) alebo jej profil na sociálnej sieti LinkedIn. Nájdete tu oveľa viac informácií týkajúcich sa vertikálnych dohôd, a to z pohľadu súťažného i záväzkového práva. Celkom 27 tímov špecializovaných právnikov z celej Európy pracuje na tom, aby sa platforma stala vašim obľúbeným zdrojom informácií, na ktorom budete hľadať praktické rady pre vaše podnikanie.