Zákaz používania cenových porovnávačov

24. 05. 2022

O čo ide?

Cenové porovnávače sú internetové stránky, ktoré fungujú ako katalógy, v ktorých si spotrebitelia môžu vyhľadať rôzny tovar, zistiť si o ňom informácie, a najmä nájsť najlacnejší e-shop. Tieto nástroje prinášajú výhody nielen spotrebiteľom. Maloobchodní predajcovia sa prostredníctvom nich môžu zviditeľniť, a zabezpečiť si tak lepší predaj.

Cenové porovnávače (na rozdiel od internetových trhovísk, viď DLC Countdown č. 22) obvykle neumožňujú priamy predaj alebo nákup tovaru. Ich úlohou je iba presmerovať zákazníkov na internetové stránky konkrétnych predajcov, na ktorých si môžu spotrebitelia tovar objednať. Cenové porovnávače sú preto skôr nástrojom na inzerciu než samostatným on-line predajným kanálom.

Kvôli tomu, že cenové porovnávače obsahujú verejne dostupné ponuky veľkého množstva on-line predajcov, vedie ich existencia k zvýšeniu transparentnosti trhu a môže zintenzívniť cenovú súťaž v rámci značky aj medzi značkami.

Dodávatelia môžu mať záujem využívanie cenových porovnávačov zo strany distribútorov obmedziť alebo úplne zakázať. A to napríklad z dôvodu ochrany imidžu značky, pretože cenové porovnávače sa typicky sústredia na čo najnižšiu cenu, nie primárne na kvalitu tovaru alebo služieb. Ďalším dôvodom môže byť snaha dodávateľov ochrániť špecifické obchodné modely založené skôr na špecializácii či vysokej kvalite ponúkaného tovaru či služieb než na cene. Rovnako týmto obmedzením môžu chcieť sťažiť predaj falšovaného tovaru, pretože práve cenové porovnávače uľahčujú uvedenie takéhoto tovaru na trh.

Pravidlá do 31. mája 2022?

Nariadenie o blokových výnimkách („VBER“) ani Usmernenia o vertikálnych obmedzeniach sa problematikou obmedzenia cenových porovnávačov nezaoberajú. Boli to teda národné súťažné úrady a súdy, kto rozhodoval o koncepčnom prístupe k tejto problematike.

Kľúčová je v tomto ohľade nemecká kauza ASICS týkajúca sa oblasti značkovej športovej obuvi. Spolkový najvyšší súd vo svojom rozsudku potvrdzujúcom pokutu uloženú rozhodnutím tamojšieho súťažného úradu uviedol, že cenové porovnávače sú pre spotrebiteľa dôležitým nástrojom, ktorý im uľahčuje nákupy cez internet. Vďaka nim si totiž môžu ľahko vybrať najlacnejšieho predajcu, ktorý dopytovaný tovar ponúka. Môže pritom ísť o malý nezávislý e-shop, ktorý by sa na trhu bez existencie cenových porovnávačov nepresadil a ktorého ponuky by si spotrebitelia nemuseli vôbec všimnúť. Preto Spolkový najvyšší súd dospel k záveru, že zákaz používania cenových porovnávačov vylučuje z konkurenčného boja celý rad predajcov, a obmedzuje tak pasívny predaj. Predstavuje preto tvrdé obmedzenie súťaže, ktoré je zakázané bez ohľadu na trhové podiely zmluvných strán.

Čo nastane po 1. júni 2022?

Komisia sa v Usmerneniach o vertikálnych obmedzeniach cenovým porovnávačom rozsiahlo venuje. Zaoberá sa tromi základnými situáciami, a to obmedzením používania cenových porovnávačov, úplným zákazom používania cenových porovnávačov ako kanála pre on-line inzerciu a zákazom používania konkrétneho cenového porovnávača.

Po prvé, samotné obmedzenia používania cenových porovnávačov založené na kvalitatívnych požiadavkách kladených na tu umiestňovanú inzerciu samy osebe nepredstavujú zákaz používania cenových porovnávačov. Uloženie takýchto podmienok nemá za cieľ brániť efektívnemu využívaniu internetu zo strany distribútora alebo jeho zákazníkov na účely predaja zmluvného tovaru alebo služieb na určité územia alebo určitým zákazníkom. Uplatní sa naň preto bloková výnimka.

Po druhé, úplný zákaz používania cenových porovnávačov ako kanála pre on-line inzerciu bráni distribútorovi v predaji zákazníkom, ktorí sa nachádzajú mimo oblasti jeho pôsobnosti a ktorí majú záujem nakupovať on-line. Môže byť ukladaný tak priamo, ako aj nepriamo (napr. obmedzenie možnosti poskytovať cenovým porovnávačom informácie o cene, požiadavka na predchádzajúce schválenie využívania cenového porovnávača dodávateľom alebo zákaz používať značku dodávateľa na cenovom porovnávači). Cieľom takéhoto zákazu je zabrániť efektívnemu využívaniu internetu distribútorom na predaj zmluvného tovaru alebo služieb. To je v súčasnosti tvrdým obmedzením v zmysle článku 4 písm. e) VBER, na ktoré sa bezpečný prístav VBER neuplatní.

Po tretie, zákaz používania konkrétneho cenového porovnávača podľa Komisie typicky nemá mať za cieľ bránenie predajcom v efektívnom využívaní internetu na predaj zmluvného tovaru alebo služieb na určité územia alebo určitým zákazníkom. Predajca totiž môže aj naďalej používať ostatné cenové porovnávače na to, aby zvýšil povedomie zákazníkov o svojich on-line predajných aktivitách. Pokiaľ tomu tak bude, na takýto zákaz sa uplatní bloková výnimka. Ak by však zákaz smeroval na najpoužívanejšie cenové porovnávače a ostatné cenové porovnávače by de facto neboli dostatočne efektívne na prilákanie zákazníkov na e-shop predajcu, takéto obmedzenie by mohlo predstavovať protisúťažnú dohodu. Vždy bude teda nutné posúdiť, či má zákaz určitých cenových porovnávačov za cieľ bránenie efektívnemu využívaniu internetu distribútorom alebo jeho zákazníkmi na predaj zmluvného tovaru alebo služieb na určité územie alebo určitým zákazníkom.

Podľa VBER bude zacielenie na zákazníkov prostredníctvom cenových porovnávačov za určitých podmienok považované za formu aktívneho predaja (viď DLC Countdown č. 21). Obmedzenie používania cenového porovnávača zacieleného na zákazníkov nachádzajúcich sa na exkluzívnom území v rámci systému výhradnej distribúcie je teda nielen prípustné, ale dokonca potrebné na splnenie podmienky tzv. súbežného uloženia (viď DLC Countdown č. 13).

Komisia sa v Usmerneniach o vertikálnych obmedzeniach venuje aj problematike cenových porovnávačov v kontexte systému čisto kvalitatívnej selektívnej distribúcie, na ktorý sa neuplatní zákaz protisúťažných dohôd (DLC Countdown č. 19). Komisia zdôrazňuje, že pokiaľ sa v dohode o selektívnej distribúcii použijú obmedzenia týkajúce sa používania cenových porovnávačov, je potrebné najprv posúdiť, či sú tieto obmedzenia vhodným a primeraným prostriedkom na zachovanie kvality alebo na zabezpečenie riadneho využívania zmluvného tovaru alebo služieb. V tejto súvislosti Komisia poznamenáva, že zákazníci sa prostredníctvom cenových porovnávačov iba dostanú na internetové stránky distribútora, vo vzťahu ku ktorým už dodávateľ môže stanoviť kvalitatívne požiadavky. Je preto nepravdepodobné, že by sa zákaz používania cenových porovnávačov považoval za čisto kvalitatívne kritérium výberu.

Ako sa to prejaví v praxi?

Od 1. júna 2022 bude viac objasnený doteraz nejednoznačný prístup Komisie k problematike obmedzovania cenových porovnávačov. Dodávatelia budú oprávnení stanovovať kvalitatívne štandardy, ktoré musia cenové porovnávače spĺňať. Nebudú naopak smieť uložiť úplný zákaz používania cenových porovnávačov ako kanála pre on-line inzerciu. Za určitých podmienok bude možné stanoviť zákaz používania konkrétneho alebo konkrétnych cenových porovnávačov, pokiaľ cieľom takéhoto zákazu nebude bránenie efektívnemu využívaniu internetu distribútorom alebo jeho zákazníkmi na predaj zmluvného tovaru alebo služieb na určité územie alebo určitým zákazníkom.

Ako zmeny hodnotíme?

Vzhľadom na nárast významu on-line predaja vítame, že Komisia problematiku cenových porovnávačov v Usmerneniach o vertikálnych obmedzeniach podrobne rozpracovala. Povedie to k zvýšeniu právnej istoty dodávateľov, ktorí sa doteraz mohli len domnievať, čo môžu a čo nie.

Kvalifikácia absolútneho zákazu cenových porovnávačov ako tvrdého obmedzenia nie je, vzhľadom na rozsudok Spolkového najvyššieho súdu vo veci ASICS, žiadnym prekvapením. Vítame však, že Komisia výslovne pripustila možnosť používania cenových porovnávačov obmedziť. Ide o žiaduci prvok flexibility, pretože mnoho dodávateľov doteraz volilo skôr obozretnejší prístup a obmedzovaniu cenových porovnávačov sa snažilo radšej vyvarovať.

DISTRIBUTION LAW CENTER

Newsletter DLC Countdown pre vás zabezpečuje advokátska kancelária HAVEL & PARTNERS.

Pokiaľ budete potrebovať akékoľvek doplňujúce informácie alebo našu asistenciu s nastavením distribučného systému, s dôverou sa obráťte na partnera Roberta Nerudu  (robert.neruda@havelpartners.cz) alebo na partnera Štěpána Štarhu (stepan.starha@havelpartners.sk). Budeme vám radi k dispozícii.

NOVÁ PRÁVNA ÚPRAVA OBSIAHNUTÁ VO VBER BY MALA NADOBUDNÚŤ PLATNOSŤ 1. JÚNA 2022

Chcete sa dozvedieť viac? Zostaňte s nami…

Až do 1. júna 2022 vám radi budeme poskytovať pravidelný informačný servis obsahujúci všetky podstatné informácie týkajúce sa zmeny pravidiel pre uzatváranie vertikálnych dohôd. To všetko preto, aby ste sa spoločne s nami mohli dobre pripraviť na budúcnosť. Budeme tiež radi, ak navštívite internetové stránky platformy DLC (www.distributionlawcenter.com) alebo jej profil na sociálnej sieti LinkedIn. Nájdete tu oveľa viac informácií týkajúcich sa vertikálnych dohôd, a to z pohľadu súťažného i záväzkového práva. Celkom 27 tímov špecializovaných právnikov z celej Európy pracuje na tom, aby sa platforma stala vašim obľúbeným zdrojom informácií, na ktorom budete hľadať praktické rady pre vaše podnikanie.

Právne špecializácie

SÚVISIACE MÉDIÁ

ZOSTAŇTE AKTUÁLNY

Odber
Vyplňte svoj e-mail a my vám budeme pravidelne posielať aktuálne informácie zo sveta práva a podnikania.

KONTAKTUJTE NÁS

Copyright © 2024 HAVEL & PARTNERS s.r.o., advokátní kancelář
cross