Verejné obstarávanie na právne služby – rozhoduje cena alebo kvalita?

22. 06. 2022

Zdroj: Hospodárske noviny

Autori: Adéla Havlová, Štěpán Štarha

Zabezpečenie kvalitných právnych služieb pre verejný sektor je náročná disciplína. Hlavným kritériom totiž stále zostáva cena. Najnižšia hodinová sadzba ale vo výsledku nemusí znamenať najnižšiu celkovú cenu za poskytnuté služby a už vôbec nie špičkovú kvalitu, ktorú verejný sektor potrebuje rovnako ako ten súkromný. Ako teda vyberať skutočne kvalitné právne služby za primeranú cenu?  

Kvalitu právnych služieb určujú predovšetkým špičkové právne znalosti a referencie, biznisový prehľad či praktické skúsenosti tímu.

Teoreticky možno povedať, že pripraviť a vysúťažiť verejnú zákazku na stavbu predsa musí vedieť každý advokát. Ale vie každý advokát pripraviť dokumentáciu podľa štandardov FIDIC, definovať jednoznačne a vyvážene súťažné podklady veľkého stavebného projektu, previesť verejného obstarávateľa všetkými stupňami povoľovania stavby, efektívne vysporiadať následné nejasnosti pri realizácii stavby a obstáť pri riešení akéhokoľvek problému?

V súkromnom sektore je úplne bežné, že si klient na podporu svojich záujmov vyberie tých najlepších právnikov. Teda zásadne takých, ktorí majú za sebou kvalitné štúdium, disponujú nielen špičkovými právnymi znalosťami či potrebným nadhľadom s presahom do biznisu, a majú aj tie najlepšie referencie a dlhoročnú prax v danej oblasti práva a odboru podnikania.

Ak právne služby vyberá verejný sektor, musí postupovať podľa pravidiel verejného obstarávania. Pre verejného obstarávateľa je často tento postup veľmi administratívne a časovo náročný a v snahe vyhnúť sa prípadným sporom s dodávateľmi o výsledok hodnotenia sa prikláňajú (na prvý pohľad) k ceste najmenšieho odporu – teda hodnotenia podľa najnižšej ponukovej ceny. Takýto postup je ale pri právnych službách úplne nevhodný. Skutočne kvalitné advokátske kancelárie sa takejto súťaže často ani nezúčastňujú. Reálne sa potom súťaž odohrá medzi menej skúsenými kanceláriami či advokátmi, ktorí sa často cenovo podhodnotia a s ponúknutou hodinovou sadzbou sa pohybujú v úplne nereálnych hodnotách.

Aby takáto kancelária udržala aspoň čiastočnú ziskovosť zákazky, nasadí často na plnenie juniorných právnikov. Tí však nemajú dostatočné skúsenosti, a pokiaľ sa kancelária na danú oblasť nešpecializuje, s témou sa v praxi stretávajú niekedy dokonca úplne prvýkrát. Prípadu potom musia venovať viac času, ktorý samozrejme následne klientovi fakturujú. Reálne teda strávia na klientskom prípade násobky hodín oproti skúsenému právnemu tímu. Aj napriek nižšej hodinovej sadzbe je potom vo výsledku celková cena pre klienta vyššia, čo sa naopak nedá povedať o kvalite takéhoto poradenstva

Široký presah a nadhľad

Je správne pri právnych službách hodnotiť sadzbu (t. j. jednotkovú cenu), alebo celkovú cenu za prípad? Požiadavkou na celkovú cenu síce môžete čiastočne zamedziť fakturácii neobmedzených hodín, celkovú cenu však často nemožno vopred stanoviť. A aj pokiaľ áno, nerieši to situáciu, keď kancelária kvôli finančnej udržateľnosti zverí zákazku neskúsenému tímu juniorov bez dostatočného detailu a poznania problematiky.

Pokiaľ verejný obstarávateľ potrebuje právnu službu v komplikovanejšom či pre neho dôležitom prípade, mal by sa obrátiť na právnikov disponujúcich maximálnou mierou odbornosti. Takýto právnik je totiž schopný kauzu uchopiť zo všetkých potrebných pohľadov a doviesť ju k vytúženému výsledku. Dostatočne veľké kancelárie majú široký prienik medzi všetkými oblasťami práva. Vedia o prípade premýšľať komplexne, môžu zapojiť vlastných expertov z prakticky všetkých odvetví práva, majú väzby a kontakty na poradenské spoločnosti, znalcov, technických expertov a lídrov v jednotlivých odboroch na trhu.

Nastavte kritériá

Zdanlivo výhodným ponukám sa dá vyhnúť najmä správnym nastavením hodnotiacich kritérií. Je potrebné hodnotiť nielen cenu, ale predovšetkým kvalitu. V prvom rade je potrebné správne vymedziť, aké právne služby verejný obstarávateľ požaduje. Adekvátne tomu potom musia byť nastavené už hodnotiace kritériá – teda požiadavka na veľkostne zodpovedajúci právny tím a dostatočný počet referencií. Do hodnotiacich kritérií býva vhodnejšie požadovať referencie všeobecnejšie, špecifiká prípadu zasa zohľadňovať v hodnotení ponuky.

Kvalita právnikov sa hodnotí najmä prostredníctvom kritéria, ktoré zákon označuje ako organizácia, kvalifikácia a skúsenosti zamestnancov určených na plnenie zmluvy, ak kvalita týchto zamestnancov môže mať významný vplyv na úroveň plnenia. Ide o hodnotenie realizačného tímu, teda konkrétnych právnikov, ktorí majú pre verejného obstarávateľa pracovať.

Množstvo verejných obstarávateľov má interné predpisy, ktoré určujú v rámci hodnotenia ponukovú cenu hodnotiť minimálne s váhou 60, 70 či dokonca 80 %. Takýto postup však v prípade expertných právnych služieb nemôže zaručiť výber skutočne kvalitného dodávateľa. V prípade služieb, kde je ľudský faktor rozhodujúci, musí byť naopak prevažujúcim kritériom dôraz na osoby, ktoré tieto služby poskytujú. V prípade právnych služieb preto určite odporúčame kvalitu hodnotiť s váhou viac ako 50 %. Zákon dokonca umožňuje verejnému obstarávateľovi stanoviť fixnú cenu a hodnotiť len kvalitu, ktorú mu dodávatelia za túto (pre všetkých rovnakú) cenu ponúknu. Podobne je tiež možné stanoviť dolnú hranicu ceny pre hodnotenie (teda že pod určitou hranicou už verejný obstarávateľ nebude ponukovým cenám prideľovať body navyše).

Jednou z ďalších možných ciest môže byť aj pohovor s členmi realizačného tímu tak, aby verejný obstarávateľ mal možnosť sa s právnikmi osobne vidieť a preveriť ich schopnosti. V rámci postupu verejného obstarávania však verejný obstarávateľ musí vopred stanoviť, čo bude v rámci takéhoto pohovoru zohľadňovať. Samozrejme priebeh a výsledok pohovorov treba transparentne zachytiť – ideálne písomne ​​aj audio/video formou. Nie je to teda úplne porovnateľné s bežným výberom právnika, kedy sa klient na základe priameho kontaktu rozhoduje pomerne voľne, či mu právnik vyhovuje, alebo nie.

Spoľahlivý partner

V súčasnej dobe sa vo verejnom sektore rozširuje využívanie nových prístupov, vrátane medzinárodných štandardov FIDIC, projektovanie metódou BIM, zohľadňovanie sociálnych a environmentálnych aspektov a vládne veľký tlak na elektronizáciu a inovácie. Aktuálnym celospoločenskými problémami sú inflácia a výpadky materiálov, ale aj dopady pandémie covid-19 a konfliktu na Ukrajine. Verejní obstarávatelia dennodenne riešia problémy dodávateľov dokončiť plnenie zákaziek či zachovať termíny a kvalitu plnenia. A práve pri riešení takýchto tém je skúsený právnik spoľahlivým partnerom.

Kvalitný advokát by mal verejnému obstarávateľovi poskytnúť full-service službu. Napríklad v oblasti projektov verejného investovania preňho pripraví a právne zadefinuje jasnú špecifikáciu predmetu zákazky, súťažné podklady so zohľadnením všetkých aspektov všetkých dotknutých právnych oblastí (vrátane práva duševného vlastníctva, ochrany osobných údajov či daňových aspektov). Skoordinuje sa s technickými poradcami, prevedie ho celým procesom vrátane prípadnej obhajoby pred orgánmi kontroly a orgánmi auditu v prípade dotácií. Následne tiež v priebehu realizácie projektu bude vedieť vyriešiť všetky výkladové nejasnosti či nepredvídateľné problémy. Zvláda nielen právnu formu, ale rozumie aj obsahu a obchodným potrebám verejného obstarávateľa a pozná pomery a vzťahy na dotknutom trhu. Orientuje sa v najnovších trendoch tak z domácej praxe, ako aj zo zahraničia, vie ich aplikovať a riešiť výkladové problémy.

Interné predpisy množstva verejných obstarávateľov prikazujú hodnotiť ponukovú cenu minimálne s váhou 60, 70 či dokonca 80 %. Takýto postup ale v prípade expertných právnych služieb nezaručí výber kvalitného dodávateľa.

VEĽKÁ NOVELA ZÁKONA O VEREJNOM OBSTARÁVANÍ V KOCKE

Na Slovensku je od 31.3.2022 účinná veľká novela zákona o verejnom obstarávaní, ktorá zaviedla viaceré (aj zásadné) zmeny v obstarávaní, ako napríklad:  

– v kontexte ambície zrýchlenia a zjednodušenia verejných obstarávaní sa zvýšil finančný limit pre zákazky, ktoré nespadajú do pôsobnosti zákona, a to z 5 000 eur na 10 000 eur;

– vylúčenie možnosti podania námietok pri zákazkách na stavebné práce do 800 tisíc eur;

– zavedenie inštitútu zjavne nedôvodných námietok; povinnosť realizovať podlimitné zákazky a zákazky s nízkou hodnotou prostredníctvom štátnej jednotnej elektronickej platformy;


– povinnosť využívania odborných garantov vo verejnom obstarávaní od 31. marca 2024.  

Právne špecializácie

SÚVISIACE MÉDIÁ

ZOSTAŇTE AKTUÁLNY

Odber
Vyplňte svoj e-mail a my vám budeme pravidelne posielať aktuálne informácie zo sveta práva a podnikania.

KONTAKTUJTE NÁS

Copyright © 2024 HAVEL & PARTNERS s.r.o., advokátní kancelář
cross