Vertikálne dohody často obsahujú množstvo obmedzujúcich ustanovení, ktoré upravujú rôzne otázky dodávateľsko-odberateľských vzťahov. Niektoré ustanovenia však v distribučných dohodách nemožno vôbec dohodnúť, pretože sú vo väčšine prípadov v rozpore so súťažným právom. Ich dôsledkom je totiž neprípustné narušenie hospodárskej súťaže. Takéto ustanovenia sa zvyčajne označujú ako „tvrdé obmedzenia“.
Ak distribučná dohoda obsahuje tvrdé obmedzenie, nemôže ťažiť z výhod vyplývajúcich z nariadenia o blokovej výnimke (VBER). Napriek tomu, že takáto dohoda ako celok nemusí byť nutne protisúťažná, s tvrdým obmedzením (konkrétnym ustanovením), ktoré je v nej obsiahnuté, je to inak; to väčšinou protisúťažné je. Tvrdé obmedzenia možno zo zákazu protisúťažných dohôd vyňať len v zriedkavých prípadoch, a to na základe dôkladného individuálneho posúdenia aplikácie výnimky zo zákazu protisúťažných dohôd podľa článku 101 ods. 3 ZFEÚ. Pre podnikateľskú prax je preto veľmi dôležité pochopiť podstatu tvrdých obmedzení, pretože len tak sa im možno pri príprave distribučných dohôd vyhnúť.
Podľa doterajšej právnej úpravy existuje päť typov tvrdých obmedzení, ktorých dohodnutie vylučuje uplatnenie blokovej výnimky. Zoznam týchto obmedzení je obsiahnutý v čl. 4 VBER.
Po prvé, podľa článku 4 písm. a) VBER je zakázané obmedzovať odberateľov v možnosti slobodne si stanoviť cenu pre ďalší predaj („RPM“ z angl. resale price maintenance). Takéto konanie zahŕňa určenie pevnej alebo minimálnej ceny, prípadne marže.
Po druhé, článok 4 písm. b) VBER zakazuje (až na určité výnimky) ukladanie územných alebo zákazníckych obmedzení, teda určenie územia alebo okruhu zákazníkov, ktoré môže distribútor obsluhovať. Žijeme v dobe, v ktorej je distribútor schopný osloviť prostredníctvom internetu širšie spektrum zákazníkov ako v kamenných predajniach. Komisia si preto všíma rôzne spôsoby obmedzenia on-line predaja, pričom niektoré dokonca považuje za tvrdé obmedzenia (Usmernenia o vertikálnych obmedzeniach, bod 25). Jedným z príkladov môžu byť dohody o stanovení dvojitých cien, ktorých podstatou je, že odberateľ nakúpi od dodávateľa tovar určený na internetový predaj za vyššiu cenu, než je cena za tovar, ktorý má byť predávaný v kamenných predajniach.
Po tretie, článok 4 písm. c) VBER zakazuje obmedzovanie aktívnych alebo pasívnych predajov koncovým zákazníkom zo strany selektívnych distribútorov. Vo vzťahu k internetovým predajom Komisia uvádza (Usmernenia o vertikálnych obmedzeniach, bod 56), že tvrdé obmedzenie predstavuje aj stanovenie neekvivalentných kritérií na predaj cez internet a mimo neho, ktoré odrádza selektívnych distribútorov od on-line predaja.
Po štvrté, článok 4 písm. d) VBER zakazuje obmedzenie krížových dodávok medzi distribútormi v rámci selektívneho distribučného systému.
Napokon článok 4 písm. e) VBER zakazuje obmedzovať možnosti dodávateľa komponentov, ktoré odberateľ využíva, pokiaľ ide o dodávky komponentov ako náhradných dielov konečným zákazníkom, servisom alebo neautorizovaným poskytovateľom služieb.
Súčasné návrhy nového VBER a nových Usmernení o vertikálnych obmedzeniach obsahujú čiastkové zmeny oproti doterajšej právnej úprave. Zoznam tvrdých obmedzení v zmysle článku 4 VBER však zostáva v zásade nezmenený.
Ustanovenie článku 4 písm. a) zostane podľa návrhu VBER zachované. Základné pravidlá pre posudzovanie RPM budú aj naďalej platné. Návrh nových Usmernení o vertikálnych obmedzeniach však zavádza určité zmeny týkajúce sa vykonávania cenového monitoringu, zmlúv o plnení alebo minimálnych inzerovaných cien. Pokiaľ sa budete chcieť o týchto novinkách dozvedieť viac, nezabudnite si prečítať DLC Countdown č. 9.
Vzhľadom na rastúci význam internetového predaja venuje Komisia on-line prostrediu čím ďalej tým väčšiu pozornosť. Zmeny v novej právnej úprave smerujú k ďalšiemu zatraktívneniu a sprístupneniu tohto kanála. Návrh Usmernení o vertikálnych obmedzeniach prináša aj zaujímavé zmeny týkajúce sa dohôd o stanovení dvojitých cien, ktoré budú v určitých prípadoch spadať pod blokovú výnimku. Téme sa budeme bližšie venovať v DLC Countdown č. 10.
Zdá sa tiež, že Komisia plánuje určité zmeny aj pokiaľ ide o uplatňovanie ekvivalentných kritérií pre on-line a off-line predaj, a v budúcnosti sa chce zamerať na skutočné obmedzovanie využívania internetu na účely on-line predaja. Návrh Usmernení o vertikálnych obmedzeniach tak upúšťa od uplatňovania testu ekvivalencie v prípade hybridnej distribúcie (teda v situáciách, keď jeden distribútor ďalej predáva tovar ako cez internet, tak v kamenných predajniach). Podrobnosti o tom sa dočítate v DLC Countdown č. 11.
Podmienky na ukladanie územných alebo zákazníckych obmedzení v rámci výhradnej distribúcie (článok 4 písm. b) VBER) budú novo upravené tak, aby sa táto výnimka zo všeobecne platného zákazu dala v praxi ľahšie využívať. Zmeny budú zrejme spočívať v zavedení možnosti zdieľanej exkluzivity (tzn. možnosti určiť pre konkrétne územie viac ako jedného distribútora), zrušení požiadavky na paralelné ukladanie zákazu aktívnych predajov (teda povinnosti dodávateľa zakázať všetkým svojim odberateľom v EHP aktívny predaj na výhradnom území alebo výhradnej skupine zákazníkov) alebo možnosti prenesenia obmedzení aktívneho predaja na zákazníkov odberateľa. Na opis týchto na prvý pohľad technických, ale veľmi dôležitých zmien sa môžete tešiť v DLC Countdown č. 12, 13 a 14.
Vyššie opísané témy možno pre prehľadnosť rozdeliť do dvoch kategórií.
Do prvej kategórie patria oblasti, ktorých právny režim zostane oproti doterajšej právnej úprave v podstate bezo zmien. Patrí sem najmä problematika RPM a selektívnej distribúcie.
V druhej kategórii potom nájdeme oblasti, ktoré podľa novej právnej úpravy prejdú výraznými zmenami. Spadať sem bude regulácia on-line predaja a ochrana výhradných distribútorov pred aktívnymi predajmi zo strany iných distribútorov (napr. z iných území).
Nie je úplne zrejmé, či nová právna úprava povedie k zvýšeniu právnej istoty. Je tomu tak najmä preto, že úprava niektorých tvrdých obmedzení v novom VBER nie je úplne v súlade s ich opisom v navrhovaných Usmerneniach o vertikálnych obmedzeniach. Ako sa budete môcť čoskoro presvedčiť, diabol sa skrýva v detailoch. V rámci DLC Countdown č. 9 až 14 sa budeme zaoberať aj praktickými dôsledkami zvažovaných zmien a pokúsime sa poukázať aj na oblasti, v ktorých zatiaľ nie je celkom jasné, ako bude nová právna úprava vyzerať.
Newsletter DLC Countdown pre vás zabezpečuje advokátska kancelária HAVEL & PARTNERS.
Pokiaľ budete potrebovať akékoľvek doplňujúce informácie alebo našu asistenciu s nastavením distribučného systému, s dôverou sa obráťte na partnera Roberta Nerudu (robert.neruda@havelpartners.cz) alebo na partnera Štěpána Štarhu (stepan.starha@havelpartners.sk). Radi vám budeme k dispozícii.
Chcete sa dozvedieť viac? Zostaňte s nami….
Až do 1. júna 2022 vám radi budeme poskytovať pravidelný informačný servis obsahujúci všetky podstatné informácie týkajúce sa zmeny pravidiel pre uzatváranie vertikálnych dohôd. To všetko preto, aby ste sa spoločne s nami mohli dobre pripraviť na budúcnosť. Budeme tiež radi, ak navštívite internetové stránky platformy DLC (www.distributionlawcenter.com) alebo jej profil na sociálnej sieti LinkedIn. Nájdete tu oveľa viac informácií týkajúcich sa vertikálnych dohôd, a to z pohľadu súťažného i záväzkového práva. Celkom 27 tímov špecializovaných právnikov z celej Európy pracuje na tom, aby sa platforma stala vašim obľúbeným zdrojom informácií, na ktorom budete hľadať praktické rady pre vaše podnikanie.