Jedným z bežne používaných distribučných modelov je tzv. selektívna distribúcia. V systéme selektívnej distribúcie sa dodávateľ zaväzuje k tomu, že bude zmluvný tovar alebo služby dodávať iba distribútorom, ktorých vybral na základe určitých kritérií. Títo distribútori sa potom zaväzujú k tomu, že na území vyhradenom na prevádzku systému selektívnej distribúcie nebudú zmluvný tovar alebo služby ďalej predávať neautorizovaným distribútorom.
Dodávateľ tak na distribúciu svojho tovaru využíva sieť autorizovaných (teda ním schválených) distribútorov. Nového distribútora je potom možné do tejto siete začleniť po splnení vopred stanovených kvalitatívnych kritérií. Tie môže dodávateľ doplniť aj kvantitatívnymi kritériami, ktorých uplatnenie vedie k priamočiarejšiemu obmedzeniu počtu distribútorov pôsobiacich v rámci systému (napr. stanovenie minimálnych či maximálnych predajov alebo výslovným zastropovaním počtu distribútorov).
Na čisto kvalitatívnu selektívnu distribúciu, ako aj na kvantitatívnu selektívnu distribúciu sa bez ohľadu na povahu dotknutých produktov a uplatnených výberových kritérií uplatní nariadenie o blokových výnimkách („VBER“).
Vo vzťahu k čisto kvalitatívnej selektívnej distribúcii sa navyše na VBER netreba vôbec spoliehať. Ak totiž konkrétny systém selektívnej distribúcie spĺňa určité kritériá, predpokladá sa, že sa naň nevzťahuje zákaz protisúťažných dohôd. Na to je však potrebné, aby dodávateľ vyberal svojich distribútorov na základe objektívnych kritérií, ktoré sú primerané požiadavkám na distribúciu zmluvného tovaru a ktoré priamo nevedú k obmedzeniu počtu distribútorov. Systém selektívnej distribúcie možno považovať za „čisto kvalitatívny“ iba pri splnení týchto podmienok.
Podľa VBER má dodávateľ povinnosť na území, kde prevádzkuje systém selektívnej distribúcie, zakázať svojim autorizovaným distribútorom ďalší predaj tovaru neautorizovaným distribútorom. Takéto obmedzenie je podstatou selektívnej distribúcie, a preto sa nepovažuje za tzv. závažné obmedzenie. Autorizovaní distribútori pôsobiaci na maloobchodnej úrovni trhu však musia mať na území určenom na prevádzku systému selektívnej distribúcie možnosť aktívne aj pasívne predávať zmluvný tovar koncovým zákazníkom. Taktiež musia byť vždy povolené tzv. krížové dodávky medzi selektívnymi distribútormi. Rovnako ako v ostatných distribučných systémoch môže dodávateľ autorizovaným veľkoobchodníkom zakázať predaj zmluvného tovaru koncovým zákazníkom alebo im prostredníctvom tzv. klauzuly o umiestnení nariadiť, aby pri distribúcii tovaru pôsobili iba z ním stanoveného miesta usadenia. Komisia navyše vyžaduje, aby výberové kritériá uplatňované vo vzťahu k on-line a off-line predaju boli v zásade porovnateľné.
Dodávateľ je tiež oprávnený svojim autorizovaným distribútorom uložiť zákaz aktívnych predajov na území, ktoré nie je určené na prevádzkovanie systému selektívnej distribúcie a na ktorom sa dodávateľ rozhodol určiť výhradného distribútora. Autorizovaným distribútorom však ochrana pred aktívnymi ani pasívnymi predajmi zmluvného tovaru zo strany ostatných (vrátane tých výhradných) distribútorov poskytovaná nie je.
Zdá sa, že v oblasti selektívnej distribúcie dôjde k významným zmenám.
Návrh nového VBER totiž výslovne upravuje závažné obmedzenia vo vzťahu k trom rôznym distribučným modelom. Ide o výhradnú distribúciu (čl. 4 písm. b) VBER), selektívnu distribúciu (čl. 4 písm. c) VBER) a tzv. voľnú distribúciu, ktorú nemožno považovať za výhradnú ani selektívnu (čl. 4 písm. d) VBER).
Vo vzťahu k systémom selektívnej distribúcie je pritom potrebné zohľadniť aj zoznam (všeobecných) závažných obmedzení, ktorý platí pre neselektívne distribučné systémy. Zdá sa teda, že nový VBER autorizovaným distribútorom, ktorí často vynakladajú nemalé investície do budovania značky dodávateľa, poskytne vyššiu mieru ochrany pred predajom zo strany neautorizovaných distribútorov. A to hneď dvoma spôsobmi.
Po prvé, dodávateľ bude oprávnený na území určenom na prevádzku systému selektívnej distribúcie zakázať ďalší predaj zmluvného tovaru neschváleným distribútorom, a to nielen autorizovaným distribútorom (ako doteraz), ale po novom aj ich zákazníkom (čl. 4 písm. c) bod i) druhá zarážka VBER). Po druhé, dodávateľ bude môcť (výhradným) distribútorom alebo ich zákazníkom mimo územia vyhradeného na prevádzku selektívnej distribúcie uložiť obmedzenie aktívnych alebo pasívnych predajov zmluvného tovaru neautorizovaným distribútorom pôsobiacim na území vyhradenom na prevádzku systému selektívnej distribúcie (čl. 4 písm. b) bod ii) a čl. 4 písm. d) bod ii) VBER). Problematike tejto ochrany sa bude venovať DLC Countdown
č. 20.
Podľa návrhu Usmernení k vertikálnym obmedzeniam sa zdá, že Komisia zavedie flexibilnejší režim na stanovovanie výberových kritérií uplatňovaných voči on-line predajcom. Úplne totiž vypadla požiadavka na to, aby výberové kritériá pre on-line predaj a off-line predaj boli rovnocenné. Dodávatelia tak budú môcť po novom stanovovať pre výber autorizovaných distribútorov rôzne kritériá podľa toho, či ide o on-line alebo off-line predaj. Aj naďalej platí, že cieľom takéhoto rozlišovania nesmie byť brániť autorizovaným distribútorom alebo ich zákazníkom v predaji na internete.
Zavedenie systému selektívnej distribúcie je na území Európskej únie relatívne komplikovaným cvičením. Pokiaľ sa už totiž podnik rozhodne takýto distribučný model postaviť, resp. na neho prejsť, musí zvoliť prístup všetko, alebo nič. V prípade malých a stredných podnikov sa totiž v praxi často stáva, že systém selektívnej distribúcie nie je na území celej EÚ zavedený v jednom okamihu. Podľa doterajšej úpravy dodávatelia nemajú možnosť chrániť svojich autorizovaných distribútorov pred tým, aby distribútori usadení mimo územia vyhradeného na prevádzku systému selektívnej distribúcie dodávali tovar ich neautorizovaným konkurentom. Pokiaľ by dodávateľ takéto predaje zakázal, predstavovalo by to zakázané ukladanie územných, resp. zákazníckych obmedzení. Nové VBER by tento nedostatok malo napraviť, a umožniť tak podnikom postupné zavádzanie systému selektívnej distribúcie naprieč celým územím EÚ.
Zmeny, ktoré nás s príchodom novej právnej úpravy čakajú, vítame. S novými VBER a Usmerneniami k vertikálnym obmedzeniam totiž bude možné nastaviť systém selektívnej distribúcie tak, aby zodpovedal požiadavkám 21. storočia, v ktorom hrá čím ďalej tým väčšiu úlohu predaj tovaru prostredníctvom internetu. Dodávatelia totiž budú môcť kritériá pre výber autorizovaných distribútorov pôsobiacich on-line stanovovať s väčšou mierou flexibility. A to bez toho, aby sa museli obávať doposiaľ platnej požiadavky na rovnocennosť výberových kritérií pre on-line a off-line predaj.
Za správne považujeme aj zavedenie zvýšenej ochrany autorizovaných distribútorov pred predajmi zmluvných výrobkov uskutočňovanými neschválenými distribútormi. Autorizovaní distribútori totiž často investujú do rozvoja značky dodávateľa, pričom predaje neautorizovaných distribútorov ich môžu od týchto investícií odrádzať. Možnosť postupného zavádzania systému selektívnej distribúcie v jednotlivých členských štátoch EÚ (alebo na užšie vymedzených územiach) potom uvítajú najmä malé a stredné podniky.
Newsletter DLC Countdown pre vás zabezpečuje advokátska kancelária HAVEL & PARTNERS.
Pokiaľ budete potrebovať akékoľvek doplňujúce informácie alebo našu asistenciu s nastavením distribučného systému, s dôverou sa obráťte na partnera Roberta Nerudu (robert.neruda@havelpartners.cz) alebo na partnera Štěpána Štarhu (stepan.starha@havelpartners.cz). Budeme vám radi k dispozícii.
NOVÁ PRÁVNA ÚPRAVA OBSIAHNUTÁ VO VBER BY MALA NADOBUDNÚŤ PLATNOSŤ 1. JÚNA 2022
Chcete sa dozvedieť viac? Zostaňte s nami…
Až do 1. júna 2022 vám radi budeme poskytovať pravidelný informačný servis obsahujúci všetky podstatné informácie týkajúce sa zmeny pravidiel pre uzatváranie vertikálnych dohôd. To všetko preto, aby ste sa spoločne s nami mohli dobre pripraviť na budúcnosť. Budeme tiež radi, ak navštívite internetové stránky platformy DLC (www.distributionlawcenter.com) alebo jej profil na sociálnej sieti LinkedIn. Nájdete tu oveľa viac informácií týkajúcich sa vertikálnych dohôd, a to z pohľadu súťažného i záväzkového práva. Celkom 27 tímov špecializovaných právnikov z celej Európy pracuje na tom, aby sa platforma stala vašim obľúbeným zdrojom informácií, na ktorom budete hľadať praktické rady pre vaše podnikanie.