Obstaranie kvalitných právnych služieb štátom – sci-fi alebo realita?

07. 12. 2020

Autori: Štěpán Štarha, Ján Kapec

Aktuálne je na Slovensku diskutovanou témou efektívnosť obstarávania právnych služieb zo strany štátu. Z médií sa dozvedáme o rozpočtových úsporách súvisiacich s výpoveďami nevýhodných zmlúv, a na prvý pohlaď sa zdá, že výhradne najnižšia cena ponúknutá dodávateľom právnych služieb je tým správnym kritériom hodnotenia. Keď má ale človek vážny zdravotný problém, nehľadá zvyčajne doktora, ktorý urobí operáciu najlacnejšie, ale toho, ktorý ju urobí najlepšie. Vysvetlíme, prečo by to isté malo platiť i pri výbere právnych služieb.

EÚ zadáva právne služby s váhou len 30 % cena a 70 % kvalita. Na Slovensku je to naopak.

Je najnižšia cena jediné správne hodnotiace kritérium?

Samotný premiér SR v médiách kritizoval využívanie externých právnických firiem zo strany štátu kvôli údajne predraženým cenám. Avizoval pritom plán zriadiť „štátnu právnickú firmu s tými najlepšími právnikmi“, ktorá by mala zastupovať štátne úrady v prípadných sporoch. Určite platí, že kritérium najnižšej ceny je na mieste pri dodávkach genericky a kvalitatívne zameniteľného tovaru, pri ktorom sa pri zadaní zodpovedajúcich parametrov dá očakávať porovnateľná kvalita plnení od jednotlivých dodávateľov (napr. energie, potraviny a pod.). Otázkou však je, či je týmto spôsobom možné obstarávať aj právne či konzultačné služby, ktoré verejný sektor zadáva externým poradcom, pretože svojou zložitosťou presahujú rámec bežnej agendy interných odborníkov.

Ak sa klient zo súkromného sektora rozhoduje o výbere odborných poradcov, zaujíma sa nielen o cenu ponúkaných služieb, ale aj o spôsob ich poskytnutia, referencie poradcu, zloženie tímu, či špecifické a odborné znalosti poradcu. Záujmom klienta je primárne dosiahnuť stopercentný výsledok čo do rozsahu a kvality služby, s vylúčením, resp. minimalizáciou akýchkoľvek budúcich rizík. To platí dvojnásobne ohľadom vecí veľkej dôležitosti pre obstarávateľa, v ktorých je nutné minimalizovať či vylúčiť akúkoľvek možnosť zlyhania (spory o mimoriadne vysoké sumy a hodnoty či vysoko špecializované činnosti). Ak výstupom objednanej služby má byť odborné právne posúdenie alebo odporúčanie v takto zásadnej veci, je úplne zrejmé, aký je rozdiel medzi posúdením či odporúčaním vypracovaným priemerným odborníkom oproti rešpektovanému špecialistovi.  

Paradox najnižšej hodinovej sadzby

Najnižšia hodinová sadzba totižto v konečnom dôsledku paradoxne ani nemusí znamenať najnižšiu celkovú cenu, ktorú klient za poskytovanú službu zaplatí. Pokiaľ nie je právnik špecialista na konkrétnu právnu oblasť, tak z dôvodu obmedzených skúseností s riešením daného typu prípadov, spravidla býva menej efektívny a samotná práca mu zaberie viac času v porovnaní so špecialistom. Klient preto následne môže zaplatiť rovnakú alebo dokonca vyššiu cenu za poskytnutú právnu službu, ako v prípade iného poskytovateľa, ktorý síce ponúkol pôvodne vyššiu hodinovú sadzbu, ale riešením danej veci strávi podstatne menej času. Preto podľa nás nie je správne súťažiť odborné právne (resp. vo všeobecnosti aj poradenské) služby výhradne s jediným kritériom najnižšej ceny.

Kombinácia hodnotiacich kritérií

Úroveň ceny odborných služieb sa do značnej miery odvíja od nákladov na profesionálov pracujúcich pre príslušnú firmu; čím kvalitnejších pracovníkov taká firma angažuje, tým sú samozrejme vyššie náklady na ich odmeňovanie, čo sa prejavuje aj v cene služby. Preto je žiaduce realizovať výber poradcu s použitím kombinácie širšieho okruhu kritérií, kde má oveľa väčšiu váhu posúdenie kvality ponúkanej služby.

Iba toto riešenie povedie k výberu ekonomicky skutočne najvýhodnejšieho riešenia. Takéto riešenie súčasne umožní eliminovať riziko výberu nedostatočne kvalifikovaného či technicky, ekonomicky, personálne či inak vybaveného poradcu pre danú verejnú zákazku.

Na princípe prevažujúcich kvalitatívnych kritérií (pred najnižšou cenou) zadávajú verejné obstarávanie taktiež európske inštitúcie vrátane Európskej komisie. EÚ zadáva právne služby s váhou len 30 % cena a 70 % kvalita – v SR je to naopak, pričom väčšinou 70-80 % hodnotenia tvorí cena a maximálne (keď vôbec) zvyšných 30-20 % kvalita.

Zameranie na výsledok poskytnutej služby pred cenou

Klient potrebuje právnika, ktorý mu na konci dňa vyhrá spor, ušetrí náklady alebo mu inak efektívne pomôže, keď má problémy. V prípade, keď má človek vážny zdravotný problém, tak zvyčajne nehľadá doktora, ktorý urobí operáciu najlacnejšie, ale toho, ktorý ju urobí najlepšie. Podobne sa aj riadny hospodár v prvom rade obracia na skúsených a schopných odborníkov, aby zabezpečil úspech vo svojej veci a neriskoval straty či reputačné riziká.  

Špičkoví právnici majú za sebou kvalitné štúdium a náročným transakciám a prípadom venujú veľa času. Skúsenosti, znalosti a referencie špičkových právnikov sú zároveň tou „premennou“, ktorá pomôže dosiahnuť klientovi stopercentný výsledok čo do rozsahu a kvality služby, ako aj časovej efektivity jej poskytnutia, s minimalizáciou akýchkoľvek budúcich rizík.

Geniálny mozog bohužiaľ nie je zmerateľná hodnota, ktorú dáte jednoducho do tendrovej dokumentácie. Pritom je však v advokácii tým najdôležitejším faktorom, spoločne s lojalitou ku klientovi, encyklopedickou znalosťou práva a ochotou tvrdo pracovať, a to zvlášť v prípade, keď právnici pracujú pre štát alebo pre verejný sektor.

Kľúčové kontakty

SÚVISIACE MÉDIÁ

ZOSTAŇTE AKTUÁLNY

Odber
Vyplňte svoj e-mail a my vám budeme pravidelne posielať aktuálne informácie zo sveta práva a podnikania.

KONTAKTUJTE NÁS

Copyright © 2024 HAVEL & PARTNERS s.r.o., advokátní kancelář
cross