Pojmy „aktívny predaj“ a „pasívny predaj“ sú neoddeliteľnou súčasťou problematiky vertikálnych dohôd. Aktívny predaj spočíva v tom, že distribútor cielene oslovuje určité skupiny zákazníkov alebo svoje predajné úsilie zameriava na konkrétne územia. Pasívny predaj je naopak reakciou na nevyžiadaný dopyt zákazníkov, na ktorých sa distribútor vôbec nezameriaval.
O aktívny predaj ide napríklad vtedy, ak distribútor pošle určitému zákazníkovi reklamný e-mail, na základe čoho si od neho tento zákazník objedná tovar. Pasívnym predajom je potom napríklad situácia, keď zákazník na základe neadresnej televíznej reklamy navštívi obchod distribútora a nakúpi v ňom. Hoci existuje mnoho spôsobov predaja tovaru, hranica medzi aktívnym a pasívnym predajom je pomerne jednoznačná. Vždy záleží na tom, kto prvý vyvinie cielenú iniciatívu smerujúcu k uzavretiu obchodu. Ak distribútor, ide o aktívny predaj. Ak zákazník, potom ide o pasívny predaj.
Nariadenie o skupinových výnimkách (VBER) umožňuje pri dodržaní určitých podmienok chrániť predajné úsilie a investície vynaložené zo strany výhradných (exkluzívnych) distribútorov. Dodávateľ totiž môže všetkým distribútorom zakázať aktívny predaj na určitom území, resp. konkrétnej skupine zákazníkov, ktorá je exkluzívne pridelená inému distribútorovi.
Tento DLC Countdown sa zaoberá prvou z troch podmienok, ktoré musí dodávateľ podľa VBER pri nastavovaní systému výhradnej distribúcie dodržať, aby mohol svojich odberateľov obmedziť v tom, komu a kam budú smieť zmluvný tovar aktívne predávať. Konkrétne si predstavíme tzv. podmienku exkluzivity. Ďalšími dvoma podmienkami, ktoré musia byť tiež splnené, aby sa uplatnila skupinová výnimka (a ktorými vás dnes nechceme zaťažovať), sa budeme zaoberať v DLC Countdown č. 13 a DLC Countdown č. 14[HP1] .
VBER klasifikuje obmedzenie aktívneho a pasívneho predaja medzi závažné obmedzenia. Ich dohodnutie preto vedie k tomu, že na celú dohodu nie je možné použiť skupinovú výnimku. Z tohto všeobecného pravidla je však pri splnení prísnych kumulatívnych podmienok povolená výnimka.
Ešte predtým, ako sa začneme zaoberať jednotlivými podmienkami, je potrebné zdôrazniť, že výnimku spočívajúcu v možnosti obmedziť aktívny predaj nemožno uplatniť v systéme selektívnej distribúcie. Selektívnych distribútorov nie je možné za žiadnych okolností chrániť pred aktívnymi predajmi voči koncovým zákazníkom, ku ktorým dochádza zo strany ostatných (selektívnych) distribútorov pôsobiacich na maloobchodnej úrovni predaja. Výnimku rovnako nie je možné použiť ani na obmedzenie pasívneho predaja (vrátane on-line predaja), pretože ten musí byť vždy povolený.
Podmienka exkluzivity v podstate znamená to, že obmedzenie aktívneho predaja musí byť zamerané na územie alebo skupinu zákazníkov, ktoré si dodávateľ vyhradil sám pre seba alebo ktoré výhradne pridelil konkrétnemu distribútorovi. Usmernenia o vertikálnych obmedzeniach k tomu dodávajú, že výnimku možno použiť len v situácii, keď je územie alebo skupina zákazníkov pridelená len jednému distribútorovi. V súčasnosti teda nie je možné obmedziť aktívny predaj vtedy, ak dodávateľ pridelil určité územie alebo skupinu zákazníkov viacerým distribútorom súčasne (alebo pokiaľ mu to zmluvné nastavenie dovoľuje).
Dodávatelia pritom majú úplnú voľnosť v tom, akým spôsobom definujú výhradné územia alebo výhradné skupiny zákazníkov. V praxi sa preto často stretávame aj s tým, že dodávatelia pracujú s rôznymi mapkami, na ktorých jednotlivým distribútorom vymedzia „ich“ územia. Vďaka tomu potom v prípade potreby môžu ľahko preukázať, že dodržali podmienku exkluzivity.
Nová právna úprava so sebou prinesie v súvislosti s podmienkou exkluzivity dve veľké zmeny.
Bude úplne vypustená požiadavka, aby bolo územie alebo skupina zákazníkov pridelená len jednému distribútorovi. Pre uplatnenie skupinovej výnimky bude po novom stačiť, aby vo vzťahu k určitému územiu alebo skupine zákazníkov predával zmluvný tovar obmedzený počet distribútorov. V praxi to znamená, že bude povolená tzv. zdieľaná exkluzivita.
Na druhej strane sa však zdá, že zmluvné strany stratia určitú voľnosť, pokiaľ ide o spôsob vymedzovania výhradného územia alebo výhradnej skupiny zákazníkov. Podľa návrhu VBER by malo totiž platiť, že počet distribútorov by sa mal vždy stanoviť tak, aby sa každému z nich zabezpečil určitý objem obchodov, ktorý zachová jeho investičné úsilie. Táto požiadavka sa nám zdá prinajmenšom diskutabilná.
Možnosť obmedzovania aktívneho predaja by mala byť v budúcnosti flexibilnejšia. Dodávatelia už totiž nebudú musieť umelo rozdeľovať územie ani vytvárať neprirodzené zákaznícke skupiny len preto, aby dodržali podmienku exkluzivity. Zdieľaná exkluzivita dáva v mnohých prípadoch z obchodného hľadiska perfektný zmysel. Jej praktickému využívaniu by po novom nemalo nič brániť. Veľké mestá tak už nebude potrebné rozdeľovať na jednotlivé štvrte len preto, aby sa každá z nich pridelila (z rýdzo formálnych dôvodov) jednému distribútorovi.
Zavedenie možnosti zdieľanej exkluzivity jednoznačne vítame. Podnikatelia už totiž nebudú musieť umelo rozdeľovať svojich zákazníkov do užších skupín len preto, aby mohli správne (pre uplatnenie skupinovej výnimky) nastaviť svoj distribučný systém.
Novozavedený test, ktorým by sa mal posudzovať objem obchodov s prihliadnutím na investičné úsilie jednotlivých distribútorov, sa nám však zdá pomerne problematický. Pokiaľ totiž kritériá tohto testu nebudú naplnené, príslušné obmedzenie aktívneho predaja sa zaradí na čiernu listinu závažných obmedzení. Dôsledkom toho bude, že na celú dohodu nebude možné použiť skupinovú výnimku. Šance pre udelenie výnimky podľa článku 101 ods. 3 ZFEÚ budú taktiež malé. Tak významný dôsledok by podľa nás nemal závisieť od uplatnenia testu, ktorý je naformulovaný veľmi neurčito. Vo vzťahu k hodnoteniu závažných obmedzení je dostatočná miera právnej istoty absolútne kľúčovým prvkom. Zmluvné strany musia mať vždy jasno, či nimi dohodnuté obmedzenie spadá do bezpečného prístavu skupinovej výnimky, alebo či je naopak (v podstate bez ďalšieho) v priamom rozpore so súťažným právom.
Situácia sa potom ešte skomplikuje, keď sa zohľadní znenie nových Usmernení k vertikálnym obmedzeniam. V nich sa totiž uvádza, že v prípade nesplnenia predmetného testu, budú výhody vyplývajúce zo skupinovej výnimky „pravdepodobne odňaté“. VBER a Usmernenia k vertikálnym obmedzeniam teda nie sú v tomto ohľade úplne konzistentné. Domnievame sa preto, že tento formulačný rozpor by mal byť v konečnom znení právnej úpravy odstránený.
Newsletter DLC Countdown pre vás zabezpečuje advokátska kancelária HAVEL & PARTNERS.
Pokiaľ budete potrebovať akékoľvek doplňujúce informácie alebo našu asistenciu s nastavením distribučného systému, s dôverou sa obráťte na partnera Roberta Nerudu (robert.neruda@havelpartners.sk) alebo na partnera Štěpána Štarhu (stepan.starha@havelpartners.sk). Budeme vám radi k dispozícii.
NOVÁ PRÁVNA ÚPRAVA OBSIAHNUTÁ VO VBER BY MALA NADOBUDNÚŤ PLATNOSŤ 1. JÚNA 2022
CHCETE SA DOZVEDIEŤ VIAC?
ZOSTAŇTE S NAMI … Až do 1. júna 2022 vám radi budeme poskytovať pravidelný informačný servis obsahujúci všetky podstatné informácie týkajúce sa zmeny pravidiel pre uzatváranie vertikálnych dohôd. To všetko preto, aby ste sa spoločne s nami mohli dobre pripraviť na budúcnosť. Budeme tiež radi, ak navštívite internetové stránky platformy DLC (www.distributionlawcenter.com) alebo jej profil na sociálnej sieti LinkedIn. Nájdete tu oveľa viac informácií týkajúcich sa vertikálnych dohôd, a to z pohľadu súťažného i záväzkového práva. Celkom 27 tímov špecializovaných právnikov z celej Európy pracuje na tom, aby sa platforma stala vašim obľúbeným zdrojom informácií, na ktorom budete hľadať praktické rady pre vaše podnikanie.
[HP1]Zpětně budou přidány odkazy (další dva týdny).