Fiktívne zľavy na Black Friday sa obmedzia

Beautiful Asian Woman Using Smartphone Buying Online Shopping By
27. 05. 2024

Zdroj: Denník N

Od 1. júla by mali byť obyvatelia Slovenska viac chránení pred nekalými praktikami obchodníkov. Nový zákon o ochrane spotrebiteľa obmedzí zavádzanie nereálnymi zľavami či vymyslenými recenziami. Pôvodne mal zákon, ktorý zapracováva európske smernice, platiť už od augusta 2023, ale prezidentka ho vetovala, keďže by umožnil sankcionovať novinárov  za zverejňovanie niektorých výrokov. Národná rada ho opäť schválila v apríli. V otázkach a odpovediach rozoberáme, čo by ste mali vedieť.

1. AKO SA ZMENÍ LEHOTA NA ODSTÚPENIE OD ZMLUVY?

Spotrebiteľ môže dnes odstúpiť od zmluvy uzavretej na diaľku alebo mimo prevádzky obchodníka bez uvedenia dôvodu do 14 dní od prevzatia tovaru alebo uzavretia zmluvy. Ak však zmluvu uzavrie s podomovým obchodníkom alebo na predajnej akcii, podľa nového zákona bude môcť od nej odstúpiť do 30 dní od jej uzavretia.

2. AKO ZÁKON CHRÁNI PRED ZAVÁDZAJÚCIMI ZĽAVAMI A ČO SA ZMENÍ?

Obchodníci môžu dnes ľudí zavádzať tak, že najskôr umelo navýšia ceny, aby mohli potom predstierať, že dávajú veľké zľavy. Súčasný zákon ich v tom nijako neobmedzuje. Predávajúci môže percento zľavy vyčísliť jednak z ceny pred akciou alebo zo súm v jeho cenovej evidencii, hovorí Marián Jargaš, vedúci odboru ochrany spotrebiteľa Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI). Za nekalé sa považuje len to, keď predajca vyčísli percento zľavy zo sumy, za ktorú svoje produkty nikdy nepredával a nemal ju vo svojej evidencii. Voči takémuto zavádzaniu vlani prijala obchodná inšpekcia osem podnetov. Podľa nového zákona sa reklama postavená na nereálnych zľavách začne posudzovať prísnejšie. Každé oznámenie o znížení ceny (online marketing či iné formy reklamy) už bude musieť obsahovať informáciu o najnižšej cene tovaru za posledných 30 dní.
Ako príklad môžeme uviesť, že e-shop bude v polovici júla predávať televízor za 1000 eur, v závere augusta naň dá zľavu 10 percent, takže nová znížená cena bude 900 eur.

3. AKÉ BUDÚ PRAVIDLÁ PRE REKLAMÁCIE?

Podstatná časť novelizácie sa týka uplatňovania reklamácií, nárokov z porúch. Obchodník bude zodpovedať za akúkoľvek poruchu, ktorú bude mať predaná vec v čase dodania a ktorá sa prejaví do dvoch rokov. Pri kúpe tovaru s digitálnymi prvkami bude zodpovedať za každú chybu digitálneho obsahu alebo služby, ktorá sa vyskytne či prejaví počas dohodnutej doby, najmenej však počas dvoch rokov. Pri použitej veci môže byť doba zodpovednosti za poruchy (záruka alebo záručná lehota) skrátená, minimálne však musí trvať aspoň rok od jej dodania. Každé oznámenie o znížení ceny (online marketing či iné formy reklamy) už bude musieť obsahovať informáciu o najnižšej cene tovaru za posledných 30 dní. musí trvať aspoň rok od jej dodania. Poruchu by ste mali reklamovať najneskôr do dvoch mesiacov od jej zistenia. Obchodník vám musí o tom vydať potvrdenie, v ktorom uvedie lehotu, v ktorej ju odstráni. Táto však nesmie byť dlhšia ako 30 dní, pokiaľ jej predĺženie nebude odôvodnené objektívnou skutočnosťou, ktorú predávajúci nevie ovplyvniť. Odmietnutie reklamácie budete môcť zvrátiť znaleckým posudkom. Vtedy môžete poruchu vytknúť opakovane a predávajúci vašu reklamáciu nesmie odmietnuť.

4. AKO SA OBMEDZIA ZAVÁDZAJÚCE RECENZIE A MARKETING?

Zákon ochraňuje zákazníka pred falošnými recenziami. Po novom bude platiť, že ak obchodník zobrazuje na svojom e-shope recenzie tovaru či služieb, musí uviesť, ako zabezpečuje, že skutočne od spotrebiteľov aj pochádzajú. Prevádzkovateľ webovej stránky či aplikácie musí tiež uviesť parametre, na základe ktorých zobrazuje výsledky vyhľadávania tovarov. Zákon upravuje aj problém dvojitej kvality tovarov. Zakazuje sa marketing propagujúci tovar ako identický s tovarom v inom členskom štáte, pričom o takýto tovar nejde. Zákon však uvádza, že takáto praktika sa nebude považovať za klamlivú, ak odlišné zloženie a vlastnosti tovarov vyplývajú z legislatívy členského štátu či aktuálnej dostupnosti a sezónnosti surovín.

5. ČO SÚ NEKALÉ A AGRESÍVNE PRAKTIKY OBCHODNÍKOV?

Zákon počíta s odškodnením spotrebiteľov, ak sa obchodník voči nim dopustí nekalej a agresívnej obchodnej praktiky. Zoznam týchto praktík je v prílohe č. 1 k zákonu o ochrane spotrebiteľa.
Medzi nekalé obchodné praktiky patrí napríklad to, ak používa známku kvality a nemá na ňu povolenie alebo vytvára dojem, že produkt možno legálne predávať, pričom to tak nie je.
Obchodník tiež nemôže vytvoriť, prevádzkovať alebo podporovať pyramídovú schému, nemôže ani ponúknuť súťaž alebo vypísať cenu bez toho, že by cenu udelil. Agresívnou obchodnou praktikou je napríklad vytváranie dojmu, že spotrebiteľ nemôže opustiť priestor pred tým, ako sa uzatvorí zmluva, alebo osobné navštevovanie domácnosti spotrebiteľa. V rozpore so zákonom je aj priame nabádanie a zapájanie detí do reklamy, aby si kúpili alebo aby presvedčili svojich rodičov, aby im kúpili propagované produkty. Spotrebiteľ, ktorý je poškodený nekalou obchodnou praktikou, má právo na opravu či výmenu produktu alebo vyplatenie dodatočnej zľavy z ceny. Môže tiež odstúpiť od zmluvy, ak bola pri jej uzavretí použitá agresívna obchodná praktika. Zároveň má aj právo na náhradu škody či právo dovolať sa neplatnosti zmluvy uzatvorenej omylom.

6. OBŤAŽOVANIE PRI VYMÁHANÍ POHĽADÁVOK SA OBMEDZÍ

Aktuálne platí, že obchodník vás nemôže pri vymáhaní pohľadávok zo spotrebiteľskej zmluvy osobne navštevovať na pracovisku či v domácnosti, nesmie vás kontaktovať či obťažovať počas sviatkov, dní pracovného pokoja a v pracovných dňoch po 18. hodine. Podľa novej úpravy bude tento zákaz platiť aj vo vzťahu k blízkym osobám spotrebiteľov. Počas pracovných dní nemožno spotrebiteľa ohľadom vymáhania pohľadávok zo zmluvy kontaktovať v čase medzi 18. a 8. hodinou nasledujúceho dňa.

7. AKO SA ZMENIA POVINNOSTI OBCHODNÍKOV

Obchodník už musí informovať spotrebiteľa o popredajnom servise, musí mu poskytnúť svoje kontaktné údaje, na ktorých mu bude k dispozícii (telefónne číslo a e-mail).
Na druhej strane mu odpadne povinnosť zverejňovať oznam o plánovanom dočasnom zatvorení prevádzkarne aspoň deň vopred.

8. AKO SA MENIA POKUTY ZA PORUŠENIE ZÁKONA?

Likvidačné pokuty pre obchodníkov by už mali byť minulosťou. Ich výška bude závisieť od obratu obchodníka.
Advokátska kancelária Havel & Partners upozorňuje, že po novom Slovenská obchodná inšpekcia môže dať obchodníkovi za jednorazové porušenie zákona pokutu do výšky 2 percent z obratu, maximálne do 200-tisíc eur. Ak by došlo k porušovaniu naprieč EÚ, možno uložiť pokutu až do výšky 5 percent obratu porušovateľa. V zákone sú aj nové sankcie pre e-shopy. SOI a iné inštitúcie dohľadu budú môcť rozhodnúť o blokovaní, upravení či zmazaní obsahu uverejneného v online rozhraní alebo o výmaze domény. Zákon zavádza pre obchodníkov druhú šancu pri ukladaní pokút. Čo to presne znamená? Orgán dohľadu nezačne správne konanie a neuloží pokutu, ak obchodník preukáže, že sa so spotrebiteľom dohodol na riešení problému. Z údajov Slovenskej obchodnej inšpekcie za rok 2020 vyplýva, že uložila spolu 714 pokút za vyše 584-tisíc eur, pričom priemerná výška pokuty bola 818 eur. Zákon ochraňuje zákazníka pred falošnými recenziami. Po novom bude platiť, že ak obchodník zobrazuje na svojom e-shope recenzie tovaru či služieb, musí uviesť, ako zabezpečuje, že skutočne od spotrebiteľov aj pochádzajú.

SÚVISIACE MÉDIÁ

ZOSTAŇTE AKTUÁLNY

Odber
Vyplňte svoj e-mail a my vám budeme pravidelne posielať aktuálne informácie zo sveta práva a podnikania.

KONTAKTUJTE NÁS

Copyright © 2024 HAVEL & PARTNERS s.r.o., advokátní kancelář
cross