Duálna distribúcia: prahová hodnota trhového podielu

05. 04. 2022

O ČO IDE?

Duálna distribúcia je distribučným systémom, v ktorom dodávateľ predáva tovar alebo služby samostatne a súčasne prostredníctvom nezávislých distribútorov. V takomto systéme dodávateľ svojim distribútorom priamo konkuruje. Ako príklad si môžeme uviesť situáciu, v ktorej výrobca značkového oblečenia prevádzkuje vlastné butiky a zároveň dodáva tovar ostatným maloobchodným predajcom, ktorí ho taktiež predávajú koncovým zákazníkom.

Duálna distribúcia nie je žiadnou novinkou. Stretávame sa s ňou už od roku 2010, kedy výrobcovia začali hromadne otvárať vlastné „podnikové“ predajne. Cieľom takéhoto kroku pritom nie je len to, aby zákazníci mali širší výber. Výrobcovia totiž podnikové predajne často využívajú na to, aby nezávislým maloobchodným predajcom ukázali, ako by predaj nimi vyrábaného tovaru mal ideálne vyzerať – snažia sa ísť príkladom. Duálna distribúcia navyše zažíva boom, a to v súvislosti s raketovým rozvojom internetového predaja.

Európska komisia kvôli stále častejšiemu využívaniu duálnej distribúcie zvažuje, či doterajšia právna úprava ešte zodpovedá potrebám trhu a aké má nedostatky. Toto vydanie DLC Countdown sa zaoberá otázkou, aké vysoké môžu byť trhové podiely strán dohody, aby sa na ich vzťah v kontexte duálnej distribúcie uplatnilo nariadenie o skupinových výnimkách („VBER“).

AKO JE TO V SÚČASNOSTI?

Podľa doterajšieho VBER sa skupinová výnimka neuplatňuje na vertikálne dohody uzatvárané medzi konkurentmi. Čl. 2 ods. 4 VBER však výslovne stanovuje, že dohody medzi konkurentmi uzavreté v rámci duálnej distribúcie patria do bezpečného prístavu, a sú teda v režime VBER dovolené.

VBER sa na takéto dohody vzťahuje vtedy, ak trhové podiely strán neprevyšujú 30 %.

ČO NASTANE PO 1. JÚNI 2022?

Pôvodným zámerom Európskej komisie bolo zúžiť význam skupinovej výnimky na dohody uzatvárané v rámci duálnej distribúcie. Do prvého návrhu novej právnej úpravy z júla 2021 preto zakotvila, že VBER sa nepoužije na dohody o výmene informácií medzi konkurentmi, ak ich súhrnný trhový podiel na maloobchodnom trhu prevýši 10 %. Ak by táto prahová hodnota bola prekročená, výmena informácií by sa posudzovala podľa pravidiel pre horizontálne dohody (čl. 2 ods. 4 a 5 návrhu VBER). Okrem všeobecného 30 % limitu pre použiteľnosť skupinovej výnimky tak mala byť vo vzťahu k výmene informácií novozavedená aj 10 % hranica zohľadňujúca trhové postavenie strán dohody na maloobchodnom trhu.

Tento návrh však bol od samého začiatku podrobený tvrdej kritike.

Platforma Distribution Law Center („DLC“) sa k tejto kritike pridala a k návrhu novely VBER a súvisiacim Usmerneniam k vertikálnym obmedzeniam vypracovala pripomienky. V nich zdôraznila, že úvahy Európskej komisie o zavedení 10 % limitu nezodpovedajú súťažnoprávnym zásadám, ktoré sa v obdobných prípadoch bežne uplatňujú. Napríklad podľa tzv. pravidla de minimis platí, že dohody medzi dodávateľmi a odberateľmi budú mať na trh iba zanedbateľné účinky, pokiaľ trhové podiely strán neprekročia 15 %. S 15 % hranicou potom pracujú aj Usmernenia o dohodách o horizontálnej spolupráci v časti, v ktorej sa zaoberajú tzv. komercializačnými dohodami.

DLC tiež poukázalo na nelogickosť toho, že by sa prekročenie zvažovanej 10 % prahovej hodnoty malo posudzovať na maloobchodnom trhu. Všeobecne sa totiž trhové podiely na účely overenia použiteľnosti VBER (30 % limit) posudzujú na veľkoobchodnom trhu, na ktorom distribútor odoberá od dodávateľa tovar. V prospech zavedenia obdobného prístupu aj vo vzťahu k duálnej distribúcii sú silné argumenty. Vymedzenie maloobchodného trhu a určenie trhových podielov strán totiž v praxi býva veľmi komplikované. Zvyčajne je na tento účel potrebné vykonať podrobnú analýzu súťažných podmienok prevládajúcich na maloobchodných trhoch, ktoré navyše bývajú zo zemepisného hľadiska definované veľmi úzko (napr. územím jednotlivých miest). Vývoj týchto trhov preto nie je pod úplnou kontrolou strán dohody, a ich trhové podiely sa tak môžu v čase meniť. Postačí totiž, aby strany otvorili jednu novú predajňu, resp. aby ich konkurent jednu predajňu uzavrel, a súhrnný trhový podiel strán môže prekročiť nad (alebo naopak klesnúť pod) 10 %.

DLC ďalej upozornilo, že pre správne stanovenie trhového podielu na maloobchodnej úrovni je do výpočtu potrebné zahrnúť nielen tovar daného dodávateľa, ale aj tovar ponúkaný jeho konkurentmi. Dodávateľ by preto na posúdenie otázky, či v kontexte duálnej distribúcie môže so svojimi distribútormi (a zároveň konkurentmi na nadväzujúcom trhu) zdieľať informácie, potreboval poznať aktuálne a detailné informácie o tom, ako úspešne sa predávajú konkurenčné výrobky. Paradoxne by to viedlo k tomu, že by medzi dodávateľmi muselo dochádzať k výmene informácií, ktorá by v kontexte uvažovanej právnej úpravy mohla byť protisúťažná.

DLC preto z vyššie uvedených dôvodov odporučilo Európskej komisii, aby určenie pravidiel duálnej distribúcie nezáviselo od špeciálnej prahovej hodnoty trhového podielu, ktorá by navyše mala byť posudzovaná na maloobchodnej úrovni trhu, čo je zložité. Ďalší účastníci verejnej konzultácie potom Európsku komisiu požiadali, aby stanovila jasné pravidlá ohľadom toho, aký druh informácií bude možné v rámci duálnej distribúcie medzi stranami bezpečne zdieľať.

V nadväznosti na túto spätnú väzbu Európska komisia 4. februára 2022 uverejnila návrh kapitoly Usmernení k vertikálnym obmedzeniam (k nájdeniu tiež na internetových stránkach DLC), ktorá sa problematikou výmeny informácií v rámci duálnej distribúcie detailne zaoberá. V tomto návrhu sa výslovne uvádza, že: „… pri splnení podmienok čl. 2 ods. 4 písm. a) a b) VBER sa výnimka podľa čl. 2 ods. 1 VBER vzťahuje na všetky aspekty vertikálnych dohôd vrátane akejkoľvek výmeny informácií medzi stranami, pokiaľ je táto výmena informácií nevyhnutná na zlepšenie výroby alebo distribúcie zmluvného tovaru alebo služieb.“

Domnievame sa, že citované formulácie z chystanej právnej úpravy implicitne vypúšťajú uvažovanú 10 % hranicu. V novo uverejnenom návrhu sa ďalej výslovne uvádza, že VBER by malo obsahovať ustanovenie, podľa ktorého sa skupinová výnimka nebude vzťahovať na: „… výmenu informácií medzi dodávateľom a odberateľom, ktorá nie je nevyhnutná na zlepšenie výroby alebo distribúcie zmluvného tovaru alebo služieb zmluvnými stranami.“ Zavedením tohto ustanovenia by zrejme došlo k zrušeniu problematického 10 % limitu.

AKO SA TO PREJAVÍ V PRAXI?

Európska komisia pod tlakom odbornej verejnosti upustila od svojho zámeru obmedziť v rámci duálnej distribúcie použiteľnosť skupinovej výnimky iba na výmenu informácií medzi stranami, ktorých spoločný trhový podiel nebude prevyšovať 10 %. Skupinová výnimka sa tak v kontexte duálnej distribúcie zrejme uplatní na dohody o výmene informácií, ktoré budú považované za nevyhnutné na zlepšenie výroby alebo distribúcie zmluvného tovaru alebo služieb.

AKO ZMENY HODNOTÍME?

Dodatočná úprava návrhu VBER o výmene informácií v kontexte duálnej distribúcie je dobrou správou. DLC chápe obavy Európskej komisie, že duálna distribúcia môže viesť k tzv. falošným pozitivitám, teda k výmene informácií medzi konkurentmi, na ktorú by sa aj napriek jej pravdepodobným negatívnym účinkom uplatnila skupinová výnimka. Zavedenie dodatočnej, a navyše veľmi nízkej, prahovej hodnoty trhového podielu však nie je niečo, čím by takáto obava mala byť riešená. Revidovaný prístup, podľa ktorého by sa VBER mala vzťahovať iba na výmenu informácií nevyhnutných na fungovanie duálnej distribúcie, je podľa DLC výrazne lepším variantom. A to aj vzhľadom na to, že návrh danej kapitoly Usmernení k vertikálnym obmedzeniam obsahuje konkrétne príklady toho, aké informácie bude možné legálne zdieľať, a aké nie.

DISTRIBUTION LAW CENTER

Newsletter DLC Countdown pre vás zabezpečuje advokátska kancelária HAVEL & PARTNERS.

Pokiaľ budete potrebovať akékoľvek doplňujúce informácie alebo našu asistenciu s nastavením distribučného systému, s dôverou sa obráťte na partnera Roberta Nerudu  (robert.neruda@havelpartners.sk) alebo na partnera Štěpána Štarhu (stepan.starha@havelpartners.sk). Budeme vám radi k dispozícii.

NOVÁ PRÁVNA ÚPRAVA OBSIAHNUTÁ VO VBER BY MALA NADOBUDNÚŤ PLATNOSŤ 1. JÚNA 2022

Chcete sa dozvedieť viac? Zostaňte s nami…

Až do 1. júna 2022 vám radi budeme poskytovať pravidelný informačný servis obsahujúci všetky podstatné informácie týkajúce sa zmeny pravidiel pre uzatváranie vertikálnych dohôd. To všetko preto, aby ste sa spoločne s nami mohli dobre pripraviť na budúcnosť. Budeme tiež radi, ak navštívite internetové stránky platformy DLC (www.distributionlawcenter.com) alebo jej profil na sociálnej sieti LinkedIn. Nájdete tu oveľa viac informácií týkajúcich sa vertikálnych dohôd, a to z pohľadu súťažného i záväzkového práva. Celkom 27 tímov špecializovaných právnikov z celej Európy pracuje na tom, aby sa platforma stala vašim obľúbeným zdrojom informácií, na ktorom budete hľadať praktické rady pre vaše podnikanie.

Právne špecializácie

SÚVISIACE MÉDIÁ

ZOSTAŇTE AKTUÁLNY

Odber
Vyplňte svoj e-mail a my vám budeme pravidelne posielať aktuálne informácie zo sveta práva a podnikania.

KONTAKTUJTE NÁS

Copyright © 2024 HAVEL & PARTNERS s.r.o., advokátní kancelář
cross