Aktuálny stav právnej úpravy kybernetickej bezpečnosti na Slovensku

Dawn Raids Ochrana Program Kanceláře Final
15. 01. 2025

Autori: Štěpán Štarha, Miriama Podskubová

Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa súčasný Zákon o kybernetickej bezpečnosti (Zákon o KB), a ktorý reflektuje na zmeny, ktoré priniesla Smernica NIS2 bol schválený Národnou radou Slovenskej republiky a od 1. 1. 2025 nadobudol účinnosť.

Z textu dôvodovej správy vyplýva, že text novely zákona je reakciou na potreby a požiadavky aplikačnej praxe. Vo svojej podstate prináša popri zásadných zmenách tiež niekoľko formálnych úprav v záujme zlepšenia celkovej úrovne kybernetickej bezpečnosti na Slovensku.

Aké sú základné zmeny, ktoré novela prináša?

  • Spresnenie terminológie zákona v oblasti kybernetických hrozieb, incidentov či zraniteľností, ale tiež systému certifikácie kybernetickej bezpečnosti IKT služieb a podmienok pre akreditáciu;  
  • Odstránenie rozdielu medzi prevádzkovateľom základnej služby a poskytovateľom digitálnej služby pri súčasnom zachovaní terminológie používanej v Zákone o KB. Prevádzkovateľ základnej služby (PZS) je tak po novom subjekt priamo definovaný v zákone. Budú nimi prevádzkovatelia základných služieb zapísaní v registri prevádzkovateľov. Zápis do tohto registra bude prebiehať na základe oznámenia (návrhu na zápis) zákonom určenej povinnej osoby, resp. ex offo zo strany kontrolného úradu.
  • Základná služba (a teda ani jej rozsah) sa nedefinuje, upustila od toho už samotná smernica NIS 2. Novela Zákona o KB definuje iba prevádzkovateľa základnej služby a kritickú základnú službu.
  • Zároveň sa zavádza: i) prahová hodnota veľkosti subjektu spadajúceho do rámca právnej regulácie v pozícii PZS, pričom sa zavádzajú ii) podmienky pre výnimku z uvedeného pravidla pre subjekty kritického významu, teda bez potreby hodnotenia veľkosti v danom prípade.
  • Úprava a precizovanie bezpečnostných opatrení tak, aby reflektovali na nové bezpečnostné štandardy (zavedením o.i. minimálnej úrovne bezpečnostných opatrení s požiadavkou na vytvorenie zodpovednostných vzťahov, pridelenia konkrétnych úloh konkrétnym osobám), vrátane kladenia dôrazu na riešenie rizík vyplývajúcich z dodávateľského reťazca subjektu a jeho vzťahu s dodávateľmi.
  • Úprava a zmena terminológie vo vzťahu k ohlasovaniu incidentov, kde dochádzka k rozšíreniu ohlasovacej povinnosti okrem iného o novo definované pojmy akými sú napr. závažný kybernetický bezpečnostný incident, či kybernetická hrozba, a to s dôrazom na dobrovoľné hlásenie, ako aj potrebu hlásenia zraniteľností.
  • Zavedenie rôznych foriem dohľadu, samostatné vymedzenie postupu a oprávnení orgánu dohľadu (NBÚ) v priebehu vykonávania kontroly plnenia povinností povinných subjektov zo strany NBÚ.
  • Dôraz sa kladie na podporu vzdelávania, doplnenie zodpovednosti a posilnenie funkcie manažéra kybernetickej bezpečnosti; tento v prípade ak nejde o prevádzkovateľa kritickej základnej služby môže vykonať samohodnotenie povinného subjektu (raz za dva roky), ktoré pri PZS nahrádza na dobu päť rokov povinnosť vykonať auditu.
  • Novinka v podobe procesných inštitútov ako je dohoda o náprave, či s výkonom kontroly súvisiaca možnosť NBÚ uložiť pre prípad neplnenia povinností poriadkovú pokutu, ale aj nové limity pre výšku pokút za správne delikty pre prípad porušenia zákona ako to vyplynulo z prísl. ust. smernice NIS 2.

Čo to v praxi znamená a aké sú lehoty pre splnenie základných povinností

Základný prehľad všeobecných povinností v zmysle novely Zákona o KB možno pre PZS vymedziť nasledovne:

  • Povinnosť v lehote 60 dní odo dňa začatia výkonu regulovanej činnosti oznámiť túto skutočnosť NBÚ.
  • Práva a povinnosti PZS vznikajú prevádzkovateľovi základnej služby dňom uvedeným v oznámení o zápise do registra PZS, najskôr však 30. deň nasledujúci po dni zápisu.
  • Povinnosť zaviesť požadované všeobecné bezpečnostné opatrenia najmenej v rozsahu podľa § 20 a ich výkon je PZS povinný zabezpečiť do 12 mesiacov odo dňa zápisu do registra PZS (v závislosti od vykonanej analýzy rizík).
  • Prvý audit/samohodnotenie v zmysle právnej úpravy realizovať do 24 mesiacov od zápisu do registra PZS.
  • Osobitne sú riešené lehoty vo vzťahu k novoupravenej povinnosti hlásenia kybernetických bezpečnostných incidentov.

S čím Vám môžeme pomôcť?

  • S komplexným právnym poradenstvom v oblasti kybernetickej bezpečnosti tak, aby ste boli pripravení na kľúčové požiadavky a predchádzali možným sankciám;
  • Audit a revízia zmluvnej dokumentácie s dodávateľmi a nastavenie vhodných opatrení.
  • Školenia pre členov štatutárneho orgánu alebo vybraných zamestnancov ohľadom právnej úpravy.
  • Revízia bezpečnostnej dokumentácie, interných predpisov a dotknutých procesov.
  • Asistencia pri kontrolách a zastupovaní pri konaniach na dozorných orgánoch vrátane plnenia notifikačných povinností a nastavení súvisiacich interných mechanizmov organizácie.
  • Pomoc s vyšetrovaním incidentu zapojením tímu elitných vyšetrovateľov a expertov z praxe a aktívnej spolupráce s policajnými orgánmi na medzinárodnej úrovni.

Prípadne, ak už teraz máte pocit, že zorientovať sa v novej úprave a všetkých tých zmenách je nočná mora, prípadne potrebujete reálne posúdiť, čo sa Vás naozaj týka a čo nie, a ako správne potrebné opatrenia zaviesť do praxe, či správne vyhodnotiť, či Vaše nastavenia obstoja aj naďalej, neváhajte sa na nás kedykoľvek s dôverou obrátiť. V našom tíme sa spolu s Vami na to radi pozrieme a poradíme, ako na zmeny zareagovať včas a byť pripravený pre prípad postihu.

Kľúčové kontakty

SÚVISIACE MÉDIÁ

ZOSTAŇTE AKTUÁLNY

Odber
Vyplňte svoj e-mail a my vám budeme pravidelne posielať aktuálne informácie zo sveta práva a podnikania.

KONTAKTUJTE NÁS

Copyright © 2025 HAVEL & PARTNERS s.r.o., advokátní kancelář
cross