Autor: Štěpán Štarha
Zdroj: Forbes Slovensko
Do štyroch rokov bude každý piaty nákup vykonaný online. Zvýši sa preto dopyt po e-commerce, ale aj s tým spojené právne riziká. Ak nechcete prísť o pätinu trhu, je potrebné prispôsobiť svoj biznis novým trendom, a ak to chcete urobiť správne, odporúčame poradiť sa so skúseným právnikom.
Podľa štatistík z roku 2022 nakupuje online až 75 percent Európanov, ktorí majú internet. Tovar však už nestačí online len ponúkať, je potrebné optimalizovať spôsob, akým sú produkty ponúkané a aký zážitok z nákupu majú zákazníci a to zladiť s aktuálnymi právnymi požiadavkami a mantinelmi.
V posledných rokoch sa teší čoraz väčšej obľube ponúkanie tovarov viacerých predajcov cez jednu spoločnú platformu. Predajcom to môže priniesť zvučné miesto pre ponuku tovarov a šetrenie nákladov za vlastný e-shop či marketing. Prevádzkovateľom trhovísk môže spoločná platforma rozšíriť sortiment produktov, priniesť nových zákazníkov či údaje, ktoré môžu využiť aj pre výrobu vlastných produktov.
Podľa Štěpána Štarhu, partnera advokátskej kancelárie HAVEL & PARTNERS, by online trhoviská nemali zabúdať na vhodné nastavenie vzájomných zmluvných podmienok s predávajúcimi, vzájomného vymieňania si údajov či podielu z predaja. „Osobitnú pozornosť treba venovať pripravovanej spotrebiteľskej regulácii, ktorá stanovuje nové povinnosti prevádzkovateľom online trhovísk či požiadavky na usporiadanie výsledkov vyhľadávania,“ vysvetľuje advokát.
Podľa posledných prieskumov je u zákazníkov na prvom mieste stále cena tovaru. Vzhľadom na obľúbené e-commerce zľavové trendy je však potrebné spozornieť. Pripravovaná spotrebiteľská regulácia plánuje sprísniť spôsob uvádzania zliav na tovaroch, keď okrem zľavnenej ceny bude povinné uvádzať aj najnižšiu cenu za posledných tridsať dní pred zľavou a ďalšie informácie. HAVEL & PARTNERS po bohatých skúsenostiach s prispôsobovaním obdobných legislatívnych požiadaviek na mieru klientom v Českej republike a iných krajinách EÚ odporúča dôsledne si nastaviť interné procesy určovania zliav a akcie plánovať s dostatočným predstihom.
Jednou z najväčších výhod a rizík e-commerce je prístup k údajom zákazníkov a ich využívanie na ďalšie obchodné účely. Spracúvaním osobných údajov je možné na zákazníkov lepšie cieliť ďalšie produkty, sledovať ich nákupné návyky a personalizovať im ponuky či zľavy. Štěpán Štarha však zdôrazňuje: „Spracúvanie osobných údajov zákazníkov a personalizovanie so sebou prinášajú aj riziká porušenia zákona, za ktoré hrozia vysoké sankcie.“ Odporúča preto venovať pozornosť správnemu nastaveniu získavania súhlasov, nastaveniu cookies, zasielaniu marketingovej komunikácie a ich pokrytie v dokumentácii k e-shopu.