Autori: Štěpán Štarha, Róbert Gašparovič, Martina Rievajová
Po vyše dvoch rokoch legislatívneho procesu a hrozbe, že Slovensko bude za omeškanie s transpozíciou spotrebiteľskej regulácie EÚ sankcionované, Národná rada SR minulý týždeň prijala novú právnu úpravu ochrany spotrebiteľa.
Podľa schváleného návrhu legislatívy by mala nadobudnúť účinnosť už 1. júla 2024. Finálny dátum účinnosti bude zrejmý až po tom, čo schválenú legislatívu podpíše prezidentka SR. Zmenu dátumu účinnosti však neočakávame.
Zmeny sa, okrem spotrebiteľov, prirodzene dotknú aj podnikateľov primárne v B2C, ale aj v B2B segmente.
Rozsah a určenie, na aké zmeny sa pripraviť závisí od konkrétneho druhu biznisu, ak však spadáte pod nasledovné kategórie podnikateľov, je potrebné sa mať na pozore:
Pripraviť sa je, okrem iného, potrebné najmä na nasledovné zmeny, ktoré môžu značne ovplyvniť vaše povinnosti:
Nová úprava neprináša spotrebiteľovi úplne nové nároky z vád tovarov.
Zmenu je však možné vidieť najmä v týchto ohľadoch:
V prípade predajcov smart zariadení, ako aj poskytovateľov digitálneho plnenia, akým sú aj webové/online aplikácie, je potrebné venovať pozornosť najmä rozloženiu zodpovednosti za vady takéhoto tovaru či služby.
Osobitne sa zmeny týkajú témy aktualizácii smart zariadení či aplikácii a software. V tomto ohľade je potrebné si vyjasniť najmä:
Zásadnou zmenou budú musieť prejsť zľavové akcie typu Black Friday, Cyber Monday, ale aj bežné zľavové akcie.
Nová regulácia zavádza pravidlo, podľa ktorého každé oznámenie o znížení ceny, akými sú zľavové leaflety, on-line marketing či iné formy reklamy, musí obsahovať informáciu o najnižšej cene daného tovaru za posledných 30 dní.
Od uvedenej povinnosti sú oslobodení obchodníci v prípade rýchlo sa kaziacich tovarov či vernostných programov a zľavových kariet.
Áno, pravidlo uvádzania najnižšej ceny tovaru pri oznámení o znížení ceny sa bude vzťahovať tak na kamenné predajne, ako aj na e-shopy.
Určenie najnižšej ceny tovaru môže byť pritom zložitejšie v prípade, ak predajca uvádzal rozdielnu cenu tovaru v kamenných predajniach a inú v e-shopoch.
Zmeny sa týkajú aj ďalších obľúbených spôsobov on-line marketingu, a to spotrebiteľských recenzií a usporadúvania výsledkov vyhľadávania.
Pokiaľ obchodník zobrazuje na svojom e-shope recenzie tovaru či služieb ako recenzie pochádzajúce od spotrebiteľov, musí uviesť, ako zabezpečuje, že recenzie skutočne od spotrebiteľov aj pochádzajú.
V prípade prevádzkovateľov webových stránok či aplikácií, prostredníctvom ktorých ponúkajú tovary a služby iní obchodníci (on-line trhoviská), je prevádzkovateľ povinný uviesť parametre, na základe ktorých zobrazuje výsledky vyhľadávania.
Áno, a zmien je hneď niekoľko.
Po novom je príslušný orgán, spravidla Slovenská obchodná inšpekcia, oprávnený uložiť za jednorázové porušenie peňažnú pokutu až do výšky 2% z obratu porušiteľa, maximálne do 200.000 EUR. Ak by došlo k porušovaniu naprieč EÚ, možno uložiť pokutu až do výšky 5 % obratu porušovateľa.
Zavádzajú sa aj nové druhy sankcií v súvislosti s porušovaním práv spotrebiteľov v on-line priestore. Takouto sankciou či skôr opatrením, je opatrenie o blokovaní. Opatrením môže dozorný orgán nariadiť prevádzkovateľovi on-line rozhrania upraviť či zmazať jeho obsah, ako aj obmedziť či zakázať sprístupňovať obsah spotrebiteľom.
Do účinnosti zmien ostávajú len dva mesiace, klientom preto odporúčame sa na vyššie uvedené a ďalšie zmeny začať aktívne pripravovať.
Odporúčame pritom zvoliť nasledovný postup:
1. zanalyzovať, ako sa zmeny dotknú biznisu konkrétneho klienta a či sa naňho vôbec vzťahujú;
2. pokiaľ sa zmeny na klienta vzťahujú, odporúčame vykonať revíziu primárnych dokumentov klienta v tejto oblasti, a to najmä:
3. ak klient nedisponuje potrebnými dokumentmi alebo je ich potrebné zásadne prerobiť či vykonať analýzy, odporúčame primárne pristúpiť k tomuto kroku.
Konkrétny postup bude vždy záležať od konkrétneho biznisu, potrieb klienta, pričom vždy sa snažíme spoločne s klientom nájsť čo najefektívnejší a aj najvýhodnejší postup.
S prípravou našich klientov na zmeny vyplývajúce z novej spotrebiteľskej regulácie máme bohaté skúsenosti jednak zo susednej Českej republiky, kde obdobné zmeny platia už od začiatku roka 2023, ako aj z iných krajín. Radi tieto skúsenosti využijeme pri príprave vášho biznisu na výzvy novej regulácie. Budeme radi, keď sa na nás obrátite.