10 OTÁZOK A ODPOVEDÍ: ČO PRINÁŠA NOVÁ SPOTREBITEĽSKÁ REGULÁCIA?

Hand Of Man Holding Shopping Bags With Credit Card And Smartphon
29. 04. 2024

Autori: Štěpán Štarha, Róbert Gašparovič, Martina Rievajová

Po vyše dvoch rokoch legislatívneho procesu a hrozbe, že Slovensko bude za omeškanie s transpozíciou spotrebiteľskej regulácie EÚ sankcionované, Národná rada SR minulý týždeň prijala novú právnu úpravu ochrany spotrebiteľa.

Odkedy má nová právna úprava platiť?

Podľa schváleného návrhu legislatívy by mala nadobudnúť účinnosť už 1. júla 2024. Finálny dátum účinnosti bude zrejmý až po tom, čo schválenú legislatívu podpíše prezidentka SR. Zmenu dátumu účinnosti však neočakávame.

Ktorých podnikateľov sa zmeny dotknú?

Zmeny sa, okrem spotrebiteľov, prirodzene dotknú aj podnikateľov primárne v B2C, ale aj v B2B segmente.

Rozsah a určenie, na aké zmeny sa pripraviť závisí od konkrétneho druhu biznisu, ak však spadáte pod nasledovné kategórie podnikateľov, je potrebné sa mať na pozore:

  • výrobcovia a predajcovia smart zariadení (smart televízory, mobilné telefóny, ale aj celkovo smart elektronika);
  • poskytovatelia digitálnych plnení, akými sú e-knihy, on-line aplikácie, streamovacie a aj cloudové služby, a pod.;
  • prevádzkovatelia on-line trhovísk a obchodníci predávajúci tovary na on-line trhoviskách;
  • prevádzkovatelia e-shopov;
  • maloobchodní predajcovia (aj on-line aj fyzicky), a to najmä pokiaľ využívajú marketing cielený na spotrebiteľov;
  • každý, kto dodáva tovary a služby spotrebiteľom;
  • podnikatelia v dodávateľských reťazcoch, ktorí obchodujú s vyššie uvedenými kategóriami podnikateľov; a
  • mnohí ďalší.

Dodávam tovar spotrebiteľom v kamenných predajniach aj cez e-shop, na čo sa mám pripraviť?

Pripraviť sa je, okrem iného, potrebné najmä na nasledovné zmeny, ktoré môžu značne ovplyvniť vaše povinnosti:

  • zmeny v súvislosti so zodpovednosťou za vady tovarov a služieb;
  • pravidlá, ako uvádzať zľavy tovarov a služieb;
  • povinnosti súvisiace s uverejňovaním on-line recenzií;
  • povinnosť informovať o spôsobe usporiadania výsledkov vyhľadávania v on-line rozhraní;
  • stanovenie dvojitej kvality tovarov (aj potravín) ako nekalú obchodnú praktiku;
  • rozšírenú informačnú povinnosť, napr. povinnosť spotrebiteľa informovať pred uzatvorením zmluvy o svojej funkčnej e-mailovej adrese, na ktorej budete pre spotrebiteľa skutočne dostupný;
  • mnohé ďalšie.

Ako sa mení zodpovednosť za vady? Má spotrebiteľ nové nároky?

Nová úprava neprináša spotrebiteľovi úplne nové nároky z vád tovarov.

Zmenu je však možné vidieť najmä v týchto ohľadoch:

  • presne sa vymedzuje, že tovar/služba má vady, ak nezodpovedá dohodnutým alebo všeobecným požiadavkám, ktoré zákon priamo definuje (napr. funkčnosť tovaru);
  • podľa novej úpravy nároky spotrebiteľa priamo nezávisia od odstrániteľnosti vady, ale delia sa na nároky, ktoré si spotrebiteľ môže uplatniť „primárne“ a „sekundárne“;
  • osobitné nároky a aj možnosť obchodníka vyhnúť sa im pre prípady smart zariadení, ako aj digitálnych plnení (aplikácie, e-knihy či ďalšie).

Čo sa mení v oblasti smart zariadení a webových/mobilných aplikácii?

V prípade predajcov smart zariadení, ako aj poskytovateľov digitálneho plnenia, akým sú aj webové/online aplikácie, je potrebné venovať pozornosť najmä rozloženiu zodpovednosti za vady takéhoto tovaru či služby.

Osobitne sa zmeny týkajú témy aktualizácii smart zariadení či aplikácii a software. V tomto ohľade je potrebné si vyjasniť najmä:

  • kto je povinný poskytovať spotrebiteľovi aktualizácie;
  • ako dlho plynie povinnosť poskytovať aktualizácie;
  • aký vplyv má nenainštalovanie aktualizácie spotrebiteľom na prípadnú zodpovednosť za vadu predajcu/poskytovateľa.

Nová regulácia vraj stanovuje pravidlá, ako uvádzať zľavy na tovaroch,  o aké zmeny ide?

Zásadnou zmenou budú musieť prejsť zľavové akcie typu Black Friday, Cyber Monday, ale aj bežné zľavové akcie.

Nová regulácia zavádza pravidlo, podľa ktorého každé oznámenie o znížení ceny, akými sú zľavové leaflety, on-line marketing či iné formy reklamy, musí obsahovať informáciu o najnižšej cene daného tovaru za posledných 30 dní.

Od uvedenej povinnosti sú oslobodení obchodníci v prípade rýchlo sa kaziacich tovarov či vernostných programov a zľavových kariet.

Budú sa nové pravidlá zľavových akcií vzťahovať aj na kamenné predajne?

Áno, pravidlo uvádzania najnižšej ceny tovaru pri oznámení o znížení ceny sa bude vzťahovať tak na kamenné predajne, ako aj na e-shopy.

Určenie najnižšej ceny tovaru môže byť pritom zložitejšie v prípade, ak predajca uvádzal rozdielnu cenu tovaru v kamenných predajniach a inú v e-shopoch.

Aké sú ďalšie zmeny týkajúce sa marketingu voči spotrebiteľom?

Zmeny sa týkajú aj ďalších obľúbených spôsobov on-line marketingu, a to spotrebiteľských recenzií a usporadúvania výsledkov vyhľadávania.

Pokiaľ obchodník zobrazuje na svojom e-shope recenzie tovaru či služieb ako recenzie pochádzajúce od spotrebiteľov, musí uviesť, ako zabezpečuje, že recenzie skutočne od spotrebiteľov aj pochádzajú.

V prípade prevádzkovateľov webových stránok či aplikácií, prostredníctvom ktorých ponúkajú tovary a služby iní obchodníci (on-line trhoviská), je prevádzkovateľ povinný uviesť parametre, na základe ktorých zobrazuje výsledky vyhľadávania.

Menia sa aj sankcie? Budú mi hroziť za porušenie povinností vyššie pokuty?

Áno, a zmien je hneď niekoľko.

Po novom je príslušný orgán, spravidla Slovenská obchodná inšpekcia, oprávnený uložiť za jednorázové porušenie peňažnú pokutu až do výšky 2% z obratu porušiteľa, maximálne do 200.000 EUR. Ak by došlo k porušovaniu naprieč EÚ, možno uložiť pokutu až do výšky 5 % obratu porušovateľa.

Zavádzajú sa aj nové druhy sankcií v súvislosti s porušovaním práv spotrebiteľov v on-line priestore. Takouto sankciou či skôr opatrením, je opatrenie o blokovaní. Opatrením môže dozorný orgán nariadiť prevádzkovateľovi on-line rozhrania upraviť či zmazať jeho obsah, ako aj obmedziť či zakázať sprístupňovať obsah spotrebiteľom.

Ako odporúčate svojim klientom ďalej postupovať?

Do účinnosti zmien ostávajú len dva mesiace, klientom preto odporúčame sa na vyššie uvedené a ďalšie zmeny začať aktívne pripravovať.

Odporúčame pritom zvoliť nasledovný postup:

1. zanalyzovať, ako sa zmeny dotknú biznisu konkrétneho klienta a či sa naňho vôbec vzťahujú;

2. pokiaľ sa zmeny na klienta vzťahujú, odporúčame vykonať revíziu primárnych dokumentov klienta v tejto oblasti, a to najmä:

  • spotrebiteľskú dokumentáciu ako VOP, reklamačné poriadky, nastavenia e-shopu, a ďalšie;
  • zmluvnú dokumentáciu s dodávateľmi, výrobcami či predajcami;
  • interné materiály, procesy či reklamné materiály.

3. ak klient nedisponuje potrebnými dokumentmi alebo je ich potrebné zásadne prerobiť či vykonať analýzy, odporúčame primárne pristúpiť k tomuto kroku.

Konkrétny postup bude vždy záležať od konkrétneho biznisu, potrieb klienta, pričom vždy sa snažíme spoločne s klientom nájsť čo najefektívnejší a aj najvýhodnejší postup.

S prípravou našich klientov na zmeny vyplývajúce z novej spotrebiteľskej regulácie máme bohaté skúsenosti jednak zo susednej Českej republiky, kde obdobné zmeny platia už od začiatku roka 2023, ako aj z iných krajín. Radi tieto skúsenosti využijeme pri príprave vášho biznisu na výzvy novej regulácie. Budeme radi, keď sa na nás obrátite.

SÚVISIACE MÉDIÁ

ZOSTAŇTE AKTUÁLNY

Odber
Vyplňte svoj e-mail a my vám budeme pravidelne posielať aktuálne informácie zo sveta práva a podnikania.

KONTAKTUJTE NÁS

Copyright © 2024 HAVEL & PARTNERS s.r.o., advokátní kancelář
cross